TAKING
CONTROL?

INTERNET CENSORSHIP
AND SURVEILLANGE IN

RUSSIA

uptate




This is an update of the report “Taking Control? Internet Censorship and Surveillance in Russia”
published by RSF in November 2019. The deadline for this update was 1 July 2021.
You can find the English version at: www.reporter-ohne-grenzen.de/russiareport-update

JlononHenve k foknagy ,Bcé noj KOHTPONEM: UHTEDHET-LieH3Ypa I Cliexka B Poccun’,
onybnukoaHHomy PBI B Hoabpe 2019 roza.
VHdopmauna no coctonnuio Ha 1 uiona 2021 roga.
Pycckan BepcuA oCTynHa 30ech: www.reporter-ohne-grenzen.de/doklad-update

Grundlage dieses Updates st der Bericht , Alles unter Kontrolle? Internetzensur und Uberwachung in Russland",
den Reporter ohne Grenzen im November 2019 verdffentlicht hat.
Redaktionsschluss fiir dieses Update war der 1. Juli 2021.
www.reporter-ohne-grenzen.de/russlandbericht-update

A REPORT BY REPORTERS WITHOUT BORDERS / AUGUST 2021



https://www.reporter-ohne-grenzen.de/russiareport
https://www.reporter-ohne-grenzen.de/russiareport-update
https://www.reporter-ohne-grenzen.de/doklad
https://www.reporter-ohne-grenzen.de/doklad-update
http://www.reporter-ohne-grenzen.de/russlandbericht
https://www.reporter-ohne-grenzen.de/russlandbericht-update

yserdsun /7 oxsidg snxey o

TABLE OF CONTENTS

Overview

Laws restricting media and internet freedom
Chronology from December 2019 to July 2021

3 Lawsuits and brutality

Journalists, bloggers and tech companies under attack

4 Taking aim at international platforms

Authorities up the pressure on Facebook, Google and Twitter

Digital security training and scholarships
How RSF supports journalists and bloggers

Recommendations

22

35

49

52







OVERVIEW

What a contrast to the mood in the country before the last elections in the summer of
2019! Back then, tens of thousands took to the streets after opposition candidates
were excluded from regional elections in the biggest protests the country had seen
since the 2011/12 demonstrations against Vladimir Putin. In September 2021, the
people of Russia will elect new deputies to the State Duma (the lower house of the
Russian parliament), and once again there are hardly any independent candidates on
the lists. Yet there is no sign of mass protests this time. What has changed?

This update to the RSF report “Taking Control? Internet Censorship and Surveillance
in Russia” (published in November 2019) focuses on the period between the 2019
elections and the parliamentary elections in September 2021. It describes how the
Kremlin has severely restricted press freedom and freedom of expression over the
last 18 months, the pressures independent journalists in Russia now face, and how
these conditions are nurturing self-censorship.

Under the shadow of the coronavirus pandemic, the Russian parliament rushed
through a slew of new laws in 2020 and 2021. Under the new provisions, almost
any news website or individual can be declared a “foreign agent” — a designation
that massively obstructs or even completely prevents their work. People can be
charged with defamation simply for making a general statement such as “the police
are corrupt’, and in the worst case face multi-year prison sentences. The authorities
can use the “fake news” label to block information that contradicts the official version
of events — including reports on conditions in hospitals or on the demonstrations in
support of opposition politician Alexei Navalny.

According to the human rights group OVD-Info, during the protests for Navalny's
release that took place in January, February and April 2021, police arrested more
than ten thousand people — including dozens of reporters. The security forces
frequently used violence during these arrests, and also intimidated journalists with
“preventive visits” to their homes. Sergei Smirnov, the editor-in-chief of news
website Mediazona, was arrested in January 2021. After two weeks in detention he
was released, but four employees of the student magazine Doxa have been under de
facto house arrest since April.

—

A demonstration in
Novosibirsk on 21 April
2021 calling for the
release of Kremlin critic
Alexei Navalny. Calls to
join the protests spread
rapidly on social networks.
© picture alliance / dpa / TASS /
Kirill Kukhmar


http://www.reporter-ohne-grenzen.de/russiareport
http://www.reporter-ohne-grenzen.de/russiareport

1
At the studios of
independent television
channel Dozhd, which was
classified as a "foreign
agent* on 20 August
2021.

© picture alliance / Associated
Press / Denis Kaminev

The Kremlin's sharpest weapon in its fight against independent media is the “foreign
agent” legislation. Since December 2020, the entries in the foreign agent register
at the Ministry of Justice have almost quadrupled (from 11 to 43, as of 25 August
2021). Half of them have been added to the list in the months leading up to the
State Duma elections in September 2021: first Meduza, the most popular indepen-
dent Russian-language news website, followed shortly afterwards by business news
site VTimes, then the investigative online newspaper The Insider in July and most
recently, in August, the investigative news website istories (Vashnye Istorii) and the
Kremlin-critical TV channel Dozhd. In addition to media outlets and news websites,
25 individuals have been added to the list, most of them journalists, but also human
rights defenders and activists.

At least five news websites that are critical of the Kremlin have shut up shop due

to these developments in the months leading up to the elections. The popular news
aggregator Newsru.com announced at the end of May that quality journalism was
no longer possible under the present conditions. News website VTimes closed down
at the beginning of June, citing among other things the risk of criminal prosecution
for its employees. The investigative news outlet Proekt Media was classified as

an “undesirable organisation” in mid-July, and announced its closure immediately
afterwards. Its editor-in-chief Roman Badanin and deputy editor Mikhail Rubin,
both of whom have been designated “foreign agents”, left the country shortly after-
wards. On b August, the online news outlets Otkrytye Media and MBK Media, both
financed by exiled ex-oligarch Mikhail Khodorkovsky, also ceased their operations
after media regulator Roskomnadzor blocked their websites and classified several of
their employees as “foreign agents”.

Investigative journalists, in particular, have been harassed with house searches and
interrogations. In April, officers from the FSB domestic intelligence service spent
hours searching the home of istories editor-in-chief Roman Anin, also confiscating
computers and phones and questioning the journalist about his research on a close
confidant of Vladimir Putin. At the end of June, the homes of several members

of Proekt Media’s editorial team were searched after they published a report
questioning how Interior Minister Vladimir Kolokoltsev's family accumulated its
wealth. Roman Dobrokhotov, founder and editor-in-chief of The Insider, who was


https://www.newsru.com/russia/31may2021/newsrucomoutoforder2.html
https://www.themoscowtimes.com/2021/06/03/why-were-closing-vtimes-one-of-russias-last-independent-news-outlets-a74090
https://twitter.com/wwwproektmedia/status/1415939090269327360
https://www.kommersant.ru/doc/4920382
https://www.facebook.com/vkoutsyllo/posts/4248787121864968

instrumental in exposing the intelligence officers suspected of poisoning Kremlin
critic Alexei Navalny, was targeted at the end of July. During their search of his flat
the police confiscated not only phones and computers, but also his passport, which is
tantamount to forbidding the journalist from leaving the country.

The Russian leadership has also ramped up the pressure on international online
platforms before of the elections. After online calls to protest the imprisonment of
opposition politician Alexei Navalny quickly led to mass demonstrations, courts began
imposing huge fines on platforms for “inciting minors to commit unlawful acts” and
for failing to delete banned content. Tellingly, it was Western platforms that were
worst affected, rather than networks like Tiktok and Vkontakte, where most of the
protest messages were shared. Twitter was ordered to pay ten times more in fines
than Russian network Vkontakte in the first half of 2021. In spring 2021, media
regulator Roskomnadzor also slowed down the data transfer speed of Twitter — the
least-used Western platform in Russia — for several weeks in what was seen as a
clear warning to larger networks such as Google and Facebook.

Russia is ranked 150th out of 180 states in RSF's World Press Freedom Index —
behind countries such as Pakistan or Mexico. Reporters Without Borders considers
President Vladimir Putin and the head of the Chechen Republic, Ramzan Kadyrov, to
be among the worst predators of press freedom worldwide, and the Russian media
regulator Roskomnadzor among press freedom's worst digital predators. Since Putin
took office in 2000, at least 37 journalists have been killed as a result of their work.
Hardly any of these crimes have been solved by the authorities. In the run-up to the
parliamentary elections in September 2021, the Kremlin is not only taking rigorous
action against independent journalists within Russia, but has also signalled with the
expulsion of long-time BBC correspondent Sarah Rainsford that foreign reporters
will only be allowed to go about their work unhindered as long as they refrain from
criticising those in power in the Kremlin too strongly.

The deadline for this report was 1 July 2021. This chapter was updated on 25 August 2021.

1
Roman Dobrokhotov,

one of Russia's leading
investigative journalists,
after being questioned

by the police on 28 July
2021. Security forces had
searched his flat for hours
beforehand.

© picture alliance / dpa / TASS /
Anton Novoderezhkin


https://rsf.org/en/portraits/predator
https://rsf.org/en/news/rsf-unveils-202020-list-press-freedoms-digital-predators




[AWS RESTRIGTING MEDIA

AND INTERNET FREEDOM

The Russian parliament has been very active since the beginning of the
coronavirus pandemic and has passed a vast amount of laws within a very lt/l | |
short time. President Putin signed approximately one hundred legislative acts any faws are vaguely _

worded and can be

into law on 30 December 2020 alone, many of which restrict media freedom interpreted almost at will,
and freedom of expression on the internet, and also contravene the Russian They hang over bloggers
constitution as well as international human rights standards. The wording and journalists like a
is often vague and open to interpretation, allowing the authorities to block sword of Damocles.

. . . . . © RSF
unwelcome reporting or discussion on social networks almost at will. Harsher

punishments for many alleged offences and the arbitrary application of the
laws are fuelling insecurity and fear among the population.

In terms of their content, the new laws aim in three directions. First, the
foreign agent legislation has been significantly expanded and may now
be used not only against politically active NGOs or journalists working
on behalf of foreign media, but against almost any individual or loose
grouping. Those affected face constant harassment by the authorities
as well as stigmatisation. Second, the government has taken steps to
tighten its control over content and restrict access to information.
For example, coverage of World War Il must conform to certain
guidelines, and “insulting” veterans is now a punishable offence.
Moreover, data on the property of state officials is now strictly
confidential, and anyone who disseminates allegedly false information
faces several years in prison. Third, a number of offences are now
subject to considerably harsher punishments: the defamation
legislation has been extended and it once again carries the threat of
several years' imprisonment. Providers and platforms that fail to follow
the instructions of the state’'s media regulator to block certain content
must reckon with heavy fines. The same applies for companies that
sell smart devices on which Russian apps have not been pre-installed
as the default option.


https://meduza.io/en/slides/new-year-new-rules

!

Proposed laws are often
quickly approved by the
Russian parliament.

© dumagov.ru / CC BY 4.0

Legislation on “foreign agents” expanded

The mass protests of 2011/2012 against electoral fraud and Vladimir Putin’s third
term as president not only marked the birth of internet censorship in Russia, but
also saw the introduction of the legislation on “foreign agents”. The scope of these
laws has been continually expanded ever since. The cornerstone is Federal Law

No. 121-FZ, signed by Putin on 20 July 2012 — just a few months after the mass
demonstrations on Moscow's Bolotnaya Square. Under this law, organisations that
are politically active in Russia and receive money from abroad must register as a
“foreign agent” in an official state register. From then on, they must label any content
they publish as the product of a “foreign agent” and are also obliged to disclose their
finances in detail.!

Federal Law No. 327-FZ of 25 November 20172 extended these requirements to
media that are registered abroad or receive funding from there. The first media
outlets to be affected by the regulation and added to a new register at the Russian
Ministry of Justice were the US international broadcasters Voice of America

and Radio Free Europe/Radio Liberty (RFE/RL), as well as several regional
broadcasters in the RFE/RL network, including those in Crimea (annexed by Russia
in 2014), Siberia, and in the North Caucasus (see RSF report “Taking Control?",
Chapter 2). Federal Law No. 426-FZ of 2 December 2019 paved the way for
individual journalists and bloggers who receive money from abroad to be classified
as “foreign agents”.

On 28 December 2020, the Russian Ministry of Justice added three journalists to
its register of “foreign media performing the functions of a foreign agent”: Lyudmilla
Savitskaya and Sergei Markelov, who work for the Russian-language service of
Radio Free Europe/Radio Liberty, and Denis Kamalyagin, editor-in-chief of online

' This law originally only applied to not-for-profit organisations that are registered as legal persons in Russia, for
example foundations or associations.

2 Unless otherwise stated, the dates in this chapter refer to the day the legislation in question was signed into law by
President Vladimir Putin - the final stage in the legislative process before publication of the law.


http://publication.pravo.gov.ru/Document/View/0001201711250002
https://minjust.gov.ru/ru/documents/7755/
https://www.reporter-ohne-grenzen.de/russiareport
http://publication.pravo.gov.ru/Document/View/0001201912020074?index=0&rangeSize=1
https://rsf.org/en/news/draconian-new-legislation-forces-three-journalists-register-foreign-agents
https://minjust.gov.ru/ru/documents/7755/

newspaper Pskovskaya Gubernia® They must now submit regular reports on their T .
activities and finances and have lost certain civil rights, including the right to work in & Council of

- . . - . ) . Legislators of the Russian
the civil service or in local administration and to access confidential documents. parliament in session

in April 2021.
Federal Law No. 481-FZ of 30 December 2020 once again extended the scope of ~ © dumagovru/CCBY 40

the foreign agent legislation so that now individuals or unregistered organisations
— in other words, any group or movement — can also be classified as a foreign agent
if they are politically active and receive support from abroad. Carrying out research

or conducting opinion polls are now considered political activities. Simply being
invited to an event by a foreign foundation and reimbursed for the costs for travel
and hotel accommodation qualifies as receiving “foreign support”. The law also covers
“organisational and methodical assistance” from abroad — which can basically be
understood to refer to any contact with foreign partners.

At the same time, the penalties for persons and organisations that fail to register

as foreign agents even though under the law they qualify as such, or that are
already registered but file incomplete financial or activity reports, have increased
significantly. Federal Law No. 525-FZ of 30 December 2020 amends Article 330.1
of the Russian Criminal Code and foresees up to two years’ imprisonment for media
that repeatedly violate the foreign agent legislation. Individuals face up to five
years’ imprisonment for the same offence or if they are found guilty of gathering
information from the “military and military-technical” sector on behalf of foreigners.

Extensive labelling obligations

Since the foreign agent legislation was first introduced in 2012, those affected must
label all their published materials and posts on social media as well as business
letters and emails with a disclaimer identifying these materials as content from a
“person/organisation performing the functions of a foreign agent”. In autumn 2020,
the Russian state media regulator Roskomnadzor issued a regulation specifying

the wording and design to be used in this notice by media and journalists registered
as “foreign agents”. The prescribed text is quite long (24 words), and the font size
must be double that of the rest of the text and must not be superimposed on images
or graphic elements. Radio content must be accompanied by a corresponding

2 In addition, the feminist activist artist Darya Apakhonchich and the well-known human rights activist Lev Ponomaryov
were added to the register. Ponomaryov announced in March 2021 that due to mounting pressure he was dissolving his
civil society initiative “For Human Rights”, which has been active in Russia for more than 20 years.


http://publication.pravo.gov.ru/Document/View/0001202012300001
http://publication.pravo.gov.ru/Document/View/0001202012300043
https://www.interfax.ru/russia/735005
https://rkn.gov.ru/news/rsoc/news73138.htm
https://tvrain.ru/teleshow/vechernee_shou/inoagenty-525524/

© Lesya Polyakova

15-second audio statement and video content or podcasts by a text declaration.
These must be repeated after every break. Failure to comply can lead to fines of up
to five million roubles (approx. €54,100%).

In addition, any information about such organisations or individuals in the media or on
media websites must also contain a reference to their “foreign agent” status. Federal
Law No. 14-FZ of 24 February 2021 introduces fines of up to 50,000 roubles
(approx. €5660) if this reference is missing. Individuals or groups that are classified

as foreign agents but fail to indicate their status as such face fines of up to 500,000
roubles (approx. €5,600).

Galina Arapova, media lawyer and director
of the Mass Media Defence Centre

These laws were enacted for a simple reason: to silence
critical voices ahead of the parliamentary elections
in September and to suppress civil society debate,
especially on the internet. In theory, the legislation now
also applies to Russian employees of foreign media,
so for example drivers, accountants, translators and
technicians. Anyone and everyone can be declared a
foreign agent if the political will to do so exists

Obligation to pre-install Russian apps

Federal Law No. 425-FZ of 2 December 2019 requires computers, smartphones
and other smart devices sold in Russia to come pre-installed with Russian software.®
The law was originally intended to enter into force in July 2020, but this was
postponed several times, until it became effective on 1 April 2021. In January 2021
the government published a list of applications to be pre-installed. These include
Yandex services (browser, search engine, map service), the email provider Mail.ru,
the messenger service ICQ, the social networks Vkontakte and Odnoklassniki, the
Russian state's public services portal Gosuslugi and antivirus software from the
Russian cybersecurity company Kaspersky. Many of these companies are registered
as “organisers of dissemination of information” (Russian abbreviation: ORI) with
media regulator Roskomnadzor, and are thus obliged to store users’ data and make
it accessible to law enforcement agencies. Federal Law No. 54-FZ of 24 March
2021 foresees fines of up to 200,000 roubles (approx. €2,200) in the event of
noncompliance with this regulation.

4 The sums given correspond to the exchange rate on the day the legislation was signed into law or the event in

question took place.

® In December 2020, the obligation to install “Russian software” was amended to “software from the Russian
Federation or from countries of the Eurasian Economic Union”. In addition to the Russian Federation, this includes
Belarus, Kazakhstan, Armenia and Kyrgyzstan.


http://publication.pravo.gov.ru/Document/View/0001202102240001?index=13&rangeSize=1
http://publication.pravo.gov.ru/Document/View/0001202102240001?index=13&rangeSize=1
https://rsf.org/en/news/new-changes-russias-foreign-agents-law-aim-intimidate-journalists
http://publication.pravo.gov.ru/Document/View/0001201912020057?index=1&rangeSize=1
https://meduza.io/feature/2019/12/02/putin-podpisal-zakon-o-predustanovke-rossiyskih-prilozheniy-na-telefony-i-gadzhety-komu-eto-nuzhno-chto-budut-ustanavlivat-apple-uydet-iz-rossii
https://ria.ru/20201209/predustanovka-1588406239.html
https://www.reuters.com/article/us-russia-technology-software-idUSKBN2BO4P2
http://publication.pravo.gov.ru/Document/View/0001202101060012?index=0&rangeSize=1
https://reestr.rublacklist.net/distributors_main/
http://publication.pravo.gov.ru/Document/View/0001202103240040

Artem Kozlyuk, head of NGO Roskomsvoboda

“This pre-installation of software not only entails additional
work for the manufacturers and additional junk on users’
phones, but also increases the possibilities for the state to
monitor people, create movement profiles, read private
communications, and so on!

Up to five years behind bars for disseminating
false information

Two laws signed by Vladimir Putin on 1 April 2020, at

the height of the first wave of the coronavirus pandemic,

drastically increased the penalties for disseminating false

information. Federal Law No. 99-FZ adds items 10.1 and 10.2

to Article 13.15 of the Code of Administrative Offences, which state

that fines of up to three million roubles (approx. €34,700) may be imposed for

the public dissemination of false information that appears to be a factual report

in the media or on the internet about threats to people’s lives or safety or about
measures adopted by the government to protect the population against those
threats. In the event that people or property are harmed or the public order is
massively disrupted as a result of such information, the fine can increase to up to
five million roubles, or in the event of repeated offences, up to ten million roubles
(€57900 and €115,800, respectively). Federal Law No. 100-FZ provides for three
years' imprisonment for “knowingly disseminating false information” about threats
to the health or safety of the population, and up to five years in the event of “severe
consequences” such as the death of a person (Articles 207.1 and 207.2 of the
Russian Criminal Code).

© Artem Kozlyuk

1

The Moscow metro has
free Wi-Fi everywhere,
even dozens of metres
underground.

© picture alliance / Sergei
Bobylev / dpa / TASS


http://publication.pravo.gov.ru/Document/View/0001202004010076?index=0&rangeSize=1
https://www.zakonrf.info/izmeneniya-v-zakonodatelstve/izmenenie-koap/element-r2_gl13_st13.15/
http://publication.pravo.gov.ru/Document/View/0001202004010073?index=0&rangeSize=1
https://www.zakonrf.info/uk/207.1/
https://www.zakonrf.info/uk/207.2/

© Natalya Malysheva

Natalya Malysheva, journalist and press secretary
of NGO Roskomsvoboda

The laws on alleged “fake news” can be used as a universal
instrument for exerting pressure on organisations and
media that criticise or question the actions of the state
in dangerous situations. Their vague wording means
that they can be used for censorship — whether or not
the country is under a state of emergency. For example,
online media can be prohibited from reporting on
shortages of protective masks or suspicions that the
true extent of infections is being concealed.

Threats against platforms that block the content
of Russian websites

Federal Law No. 482-F7 of 30 December 2020 allows Roskomnadzor to block
access to internet platforms that block “socially relevant information” or certain
content published by Russian media. For this purpose, a register of online platforms
that violate “fundamental human rights and freedoms, as well as the rights and
freedoms of citizens of the Russian Federation” is introduced. The Prosecutor
General's Office, in consultation with the Ministry of Foreign Affairs, decides which
entities are to be added to the register. Access to these websites may be slowed
down or fully or partially blocked. The explanatory note to the bill stated in November
2020 that platforms such as Twitter, Facebook and Youtube had blocked the content
of Russian state media such as international broadcaster RT or news agency Ria
Novosti on at least 20 occasions since April 2020. Under Federal Law No. 19-FZ of
24 February 2021 (see below), platforms will face fines of up to three million roubles
(approx. €33,500) in such cases.



http://publication.pravo.gov.ru/Document/View/0001202012300002?index=8&rangeSize=1
https://www.hrw.org/news/2020/11/23/new-law-would-expand-internet-censorship-russia
http://publication.pravo.gov.ru/Document/View/0001202102240010

Heavy fines for providers or platforms that fail to block content

Federal Law No. 511-FZ of 30 December 2020 adds Article 13.41 to the Code of
Administrative Offences, which foresees heavy fines for internet providers, platforms
or website operators that fail to block content that is banned in Russia. Such content
includes public calls for extremist activities, child pornography, information about
drugs and other content that authorities deem objectionable. Failure to block such
content as instructed can bring a fine of up to eight million roubles (approx. €87,700),
which may increase to up to up to 20 percent of a company’s annual turnover for
repeated offences. The initiators of the law explained that this regulation was aimed
primarily at foreign social networks such as Youtube, Facebook and Twitter which do
not block content as required.

Social networks obliged to delete illegal content

Federal Law No. 530-FZ of 30 December 2020 (which entered into force on 1
February 2021) obliges social network companies to monitor all content published
on their platforms and take down content deemed illegal under Russian law

within 24 hours. The law defines “social networks” as websites that are visited

by more than 500,000 users in Russia per day for the purpose of exchanging
information in Russian or one of the other languages of the Russian Federation.
The “illegal” content encompasses calls for minors to commit unlawful acts, content
that expresses “blatant disrespect for society and the state”, information about
“undesirable” organisations, calls for participation in unauthorised events, as well

as swear words, defamatory statements and alleged “fake news”. In cases of doubt,
social network companies must first block content and inform media regulator
Roskomnadzor, which then decides whether the posts in question are to remain
permanently blocked. In addition, social networks must provide an electronic
complaint form for users whose content has been blocked and respond to complaints
within three days. Violations can incur penalties under Article 13.41 of the Code of
Administrative Offences, including fines of up to 20 percent of a company’s annual
turnover (see above, Federal Law No. 511-FZ).



http://publication.pravo.gov.ru/Document/View/0001202012300050
https://meduza.io/news/2020/12/23/gosduma-razreshila-shtrafovat-facebook-i-youtube-za-otkaz-udalyat-zapreschennyy-kontent-na-summu-do-20-ot-vyruchki
http://duma.gov.ru/news/50393/
http://publication.pravo.gov.ru/Document/View/0001202012300062

T

President Putin addresses
the Council of Legislators
in April 2021. Many draft
laws are introduced into
parliament at the initiative
of his administration.

© dumagovru / CC BY 40

© Ivan Begtin

Data about property of state officials under wraps

Federal Law No. 515-FZ of 30 December 2020 prohibits companies and authorities
from publishing the personal data of members of security services, and in particular
data on their property. The new legislation extends the circle of those whose data
enjoys this special protection to include not only the employees of ministries, the
judiciary, the Accounts Chamber of Russia, the secret services, the military, the police
and customs (also known in Russian as the siloviki), but also “persons close to them”.
In addition, the type of data under special protection now includes not only data the
publication of which would pose a direct threat to the “life, health or property” of the
person concerned, but all data on these persons and their property. All those who —
according to Roskomnadzor — process personal data must comply with the law. This
currently applies to almost 420,000 companies and authorities, including the Federal
Service for State Registration (Rosreestr) and its (real estate) databases, other
publicly accessible databases run by Russian authorities, as well as a large number
of private mobile phone companies.

Ivan Begtin, open data specialist and founder of NGO
Information Culture

This bill is aimed almost entirely at reporters and
investigative journalists. It clearly violates the Russian law
on the mass media. If journalists write about records
that are deemed confidential, they'll say in court that
they were guided by the public interest, which Russia’s
media law articulates, while the other side will cite this
new legislation. This is a public-interest violation. The
public will have no way of learning about corruption. It
all resembles the government'’s actions in 2017 when it
allowed state companies to withhold information about
suppliers and contractors and classified all purchases
made by the Defense Ministry, FSB, and SVR (Foreign
Intelligence Service). The new legislation continues this
practice.

Source: Meduza


http://publication.pravo.gov.ru/Document/View/0001202012300050
https://pd.rkn.gov.ru/operators-registry/operators-list/
https://www.rbc.ru/economics/30/11/2017/5a1f7a869a7947678510cf4b
https://www.rbc.ru/economics/30/11/2017/5a1f7a869a7947678510cf4b
https://meduza.io/en/slides/love-reading-about-security-officials-palaces-and-civil-servants-multimillion-dollar-fortunes

Up to five years in jail for defamation

Federal Law No. 538-FZ of 30 December 2020 reintroduced prison sentences

for defamation. This offence was decriminalised in Russia in 2011, but Putin had it
reincorporated into the Criminal Code after the mass protests in 2012, although for
almost a decade it was not subject to custodial sentences (see RSF report “Taking
Control?", Chapter 2). Since the beginning of 2021, anyone who publishes allegedly
slanderous statements in the media — or online in general under the new legislation
— can be imprisoned for up to two years. “Serious offences’, including accusations of
corruption, carry the risk of up to five years in prison.

A particularly controversial aspect of this legislation is that, in addition to allegedly
slanderous statements directed against individuals, those directed against a group
of “individually unidentifiable” persons are now also criminalised, meaning that

even general statements such as “police officers are corrupt” could be punishable.
Whereas previously only natural persons could be held accountable for defamation,
under Federal Law No. 513-FZ of 30 December 2020 legal persons — for example
media organisations, editorial departments, or website providers — can also be
prosecuted and face fines of up to three million roubles (approx. €32,900) if
convicted.

Fines for not installing surveillance technology and other offences

Federal Law No. 19-FZ of 24 February 2021 stipulates hefty fines for
telecommunications and internet service providers that fail to fulfil the requirements
of Russia’s “sovereign internet law” (Federal Law No. 90-FZ of 1 May 2019, see
RSF report “Taking control?’, Chapter 2). Compliance with the law involves, among
other things, installing surveillance technology that allows the authorities to monitor
and direct data traffic directly, without the assistance of telecommunications and
internet service providers. If this “technical equipment for counteracting threats”
(TSPU?) is not installed or operated according to the regulations, companies face
fines of up to one million roubles (approx. €11,200). In addition, the law foresees
fines of up to three million roubles (approx. €33,500) for platforms that block the
content of Russian media, and also increases the penalties for noncompliance with

the regulations regarding the handling of personal data.

5 Abbreviation of the Russian designation “TexHunueckne cpefcTsa npotvsogeincTaus yrposam” (“technical equipment
for counteracting threats”)

1
"Against internet censor-
ship®, says the banner in
this ad for the Russian
NGO Roskomsvoboda.
The lawyers of the
organisation monitor
and take action against
laws that restrict internet
freedom and increase
state surveillance.
Roskomsvoboda / CC BY 4


http://publication.pravo.gov.ru/Document/View/0001202012300058
https://www.reporter-ohne-grenzen.de/russiareport
https://www.reporter-ohne-grenzen.de/russiareport
http://publication.pravo.gov.ru/Document/View/0001202012300064
http://publication.pravo.gov.ru/Document/View/0001202102240010
http://publication.pravo.gov.ru/Document/View/0001201905010025
http://www.reporter-ohne-grenzen.de/russiareport
https://roskomsvoboda.org/post/prinyat-gibrid-zakona-ob-izolyatsii-inte/
https://tass.ru/ekonomika/10769935

1
Moscow's Red Square
on 9 May 2021. Many

veterans take part in the
annual Victory Day parade.
© dumagov.ru / CC BY 4.0

“Falsifying history” and insulting veterans banned

Federal Law No. 58-FZ of 5 April 2021 puts “knowingly disseminating false
information” about the activities of the Soviet Armed Forces during World War Il on
par with trivialising Nazi crimes. Offenders face fines of up to three million roubles
(approx. €33,300). Signed on the same day, Federal Law No. 59-FZ provides for
even harsher penalties if such information is disseminated online, including fines of
up to five million roubles (approx. €65,600) or up to five years in prison. The same
penalties apply for insulting war veterans in the media or online. Human rights
organisation Roskomsvoboda compared this new legislation with the controversial
Article 282 of the Russian Criminal Code (“Incitement of hatred and enmity,
organising an extremist group”). Several hundred people per year were convicted
on the basis of this article between 2014 and 2017, until Vladimir Putin softened it
somewhat in October 2018 (see RSF report “Taking Control?”, Chapter 5).

International platforms must open offices in Russia

Federal Law No. 236-FZ of 1 July 2021 requires foreign technology companies
running platforms visited by more than 500,000 users per day in Russia to open

a branch office in the country by 1 January 2022. The offices are to ensure that
companies comply with Russian laws and can be held accountable for violations.”
The law covers social networks, email and messenger services as well as the Russian
version of Wikipedia, search engines and online trading platforms. With immediate
effect, these companies must set up a kind of virtual office on the website of media
regulator Roskomnadzor through which communication with the state authorities is
to be handled, and also provide a contact form for users on their site. Noncompliance
with the law can lead to restrictions on the company’s payment transactions and
advertising and, in extreme cases, the slowing down or complete blocking of services.

7 For comparison: Germany's Network Enforcement Act passed in 2017 obliges operators of platforms with more
than two million users in Germany to appoint a person who is authorised to receive service of process in regulatory fine
and civil proceedings, and to publish details of this person on their website so that they can be contacted by users.
They must respond to enquiries and complaints within 48 hours.



http://publication.pravo.gov.ru/Document/View/0001202104050008
http://publication.pravo.gov.ru/Document/View/0001202104050005
http://duma.gov.ru/news/50992/
https://roskomsvoboda.org/69950/
https://www.reporter-ohne-grenzen.de/russiareport
http://publication.pravo.gov.ru/Document/View/0001202107010014?index=0
https://www.interfax.ru/russia/774773
https://www.bmjv.de/SharedDocs/Gesetzgebungsverfahren/Dokumente/NetzDG_engl.pdf?__blob=publicationFile&v=2




© Sasha Grig

“SIMPLY WRITING WHAT YOU THINK

S DANGERGUS NOWADAYS®

Lawyer Svetlana Kusevanova of the Mass Media Defence
Centre explains why many Russian laws are open to
interpretation and why not only journalists need
to fight for their fundamental right to freedom of
expression.

Ms Kusevanova, why is the parliament so focused on
the internet now?
The internet is a space that is difficult for the state to
control. Dissatisfied people share their views, organise
themselves into groups and arrange to meet for
rallies there. The conventional news channels can be
controlled, but the internet is developing so quickly that
the legislators can barely keep up with their regulations. No
sooner is one thing banned than something new appears.
[t's like a game of cat and mouse. Many members of the state
Duma see the internet as a whole as a bad thing. They don't even
try to understand it — so they just ban everything. But that doesn't
work very well.

You mean things are being banned randomly?

No, many laws are responses to current developments. When those in power
realised that it was hard to control what is said about the president and high-ranking
politicians on social media, they had “disrespectful” statements banned. As more and
more investigative reports on corruption and unjust enrichment emerged, defamation
laws were tightened and access to data on the property of state officials was
restricted. In February, Navalny was convicted of defaming a veteran — now we have
a law against insulting veterans.

So most of the laws are designed to tackle individual cases?

Only to a certain extent. They are adopted on the basis of concrete events. But they
are often worded in a way that makes them very flexible; they are ambiguous clauses
that can be applied as deemed necessary. Take “blatant disrespect for society” —
what is that supposed to mean? You might have a vague idea of what is meant, but
in court “vague” is not enough; we need clearly defined legal terms. Laws like this are
being passed all the time, and we don't know if they will ever be applied later on —
but they're there and they intimidate people. Self-censorship is growing.

Is the wording of the law on fake news also that ambiguous?

Absolutely! The law makes it possible to ban any position that deviates from the
official one: during the pandemic, it was reports about poorly equipped hospitals or
special payments to doctors by the state. Now it's more about how many people were
at a protest rally. Are the authorities’ figures or those of the activists correct? In this
situation, any information that can't be substantiated is potentially false. But proving
such facts is not so easy — and that's where the problem lies. Because anything that
contradicts the official narrative is difficult to substantiate since it's not documented
anywhere. Journalists publish very valuable information for society. But their reports
are often based on anonymous sources. They can't provide any publicly accessible
evidence to back them up. This is why such reports are immediately considered “fake
news".



You also harshly criticised the new regulations on defamation. Why?

As a lawyer, they make my hair stand on end. What the law now stipulates
fundamentally contradicts the concept of defamation, because defamation is
always directed against a specific person. Here in Russia, however, criticism of an
unspecified group of people is now also considered defamation. So any accusation,
no matter how general it may be — even something like “the police are corrupt” — can
be interpreted as defamation. How the authorities are supposed to conduct normal
legal proceedings with such regulations is beyond me. Russia had developed a very
good legal practice regarding defamation since the 1990s, which also incorporated
rulings by the European Court of Human Rights — but now all this can be destroyed
in one fell swoop.

There are now so many laws on alleged “foreign agents” — who exactly can be
affected by them?

(Kusevanova chuckles) We have four different types of “foreign agent” — sometimes
not even those labelled as agents can figure out what's what. First you have the
NGOs — our centre, for example; second, loose groupings and movements that

are not officially registered; third, individuals; fourth, “foreign media performing the
functions of a foreign agent” — and that's where things get complicated, because
these can be media outlets like Radio Free Europe and Meduza, or individuals: at
the end of 2020, five individuals were added to the corresponding register, including
three journalists.

Because they are politically or journalistically active and receive foreign
support, right?

Yes, but the two things needn't even be connected! The people in question may have
received the money from abroad for something that has nothing to do with their
political or journalistic work. So in theory, anyone who earns money on Youtube with
advertisements could be declared a foreign agent, regardless of what kind of content
they disseminate. The fact that this doesn't happen just goes to show how selectively
our laws are applied.

Where do you get the motivation to do your work?

The cases we fight for are not only important for journalists, but for each and every
individual. Many people see freedom of expression as something that only concerns
journalists and not themselves. They don't realise that life changes fundamentally
when this fundamental right is restricted. But all the legal proceedings against
ordinary users show us what happens if we don't defend freedom of expression.

What do you recommend users should do?

Arm yourselves with knowledge! In Russia, you can no longer simply spread
information without thinking about what the consequences might be. You have to
know the laws. Our centre tries to explain in podcasts and seminars what people are
still allowed to say and what is not allowed. Nowadays | think ten times before | post
something on Facebook. Simply writing down what you are thinking is dangerous in
our country today.

Svetlana Kusevanova has been working since 2003 for the Mass Media Defence Centre

in Voronezh, which was designated a “foreign agent” in 2015. She represents journalists,
photographers and bloggers before Russian courts and the European Court of Human Rights in
Strasbourg. She was the winner of the “Lecturer of the Year” award in the 2020 Russian Privacy
Awards.



https://roskomsvoboda.org/66125/
https://roskomsvoboda.org/66125/

More than 1,000 web
pages containing alleged
disinformation about the
coronavirus pandemic
were blocked by media
regulator Roskomnadzor
until the end of 2020.

© Roskomsvoboda / CC BY 4

LAWSUITS AND

BRUTALITY

In the last eighteen months, the conditions for independent journalists
working in Russia have become particularly difficult. If their reports on the
coronavirus pandemic differed in any way from the information provided

by the authorities, they risked being prosecuted for spreading “fake news”.
According to the human rights group Agora, in 2020 almost twice as many
people were assaulted or threatened for statements made online than in
previous years. During the weeks of demonstrations in support of imprisoned
opposition politician Alexei Navalny, dozens of media workers were arrested,
some were beaten, and several received “preventive” visits from the police. In
the run-up to the parliamentary elections in autumn 2021 the state is cracking
down on investigative journalists and independent online media whose
reports reveal a different world from that portrayed on state television news.

In Russia, as in many other countries, the work of journalists has been severely
hampered by the coronavirus pandemic — on the one hand because of government
measures aimed at containing the spread of the virus, and on the other hand
because the state has only allowed a certain version of the events to appear in the
news, and has taken rigorous action against journalists whose reports deviated from
the official version. In Moscow, St. Petersburg and other cities, there were periods

in spring 2020 when people were only allowed to leave their homes if they could
present a digital pass in the form of a QR code on their smartphone. The Journalists’
and Media Workers' Union (JMWU) criticised that together with the excessive use
of facial recognition systems to enforce guarantine requirements, this compromised
the protection of journalists’ sources. Syndicate-100, a newly founded coalition of
independent media outlets, launched a project in May 2020 that allowed doctors



https://rsf.org/en/news/russia-suppresses-coronavirus-information-home-manipulates-it-abroad
https://edition.cnn.com/2020/04/14/world/moscow-cyber-tracking-qr-code-intl/index.html
https://profjur.org/en/covid1984/
https://meduza.io/en/feature/2020/05/02/a-path-to-safety-or-identity-theft
https://www.interfax.ru/russia/697240

to anonymously report which hospitals were suffering from shortages of protective
equipment after medical staff were banned from contacting the media on their own
initiative in several regions of the country.

At the same time, media workers have come under massive legal pressure. The State
Duma passed a law banning the dissemination of alleged false information in March
2019, but it was hardly ever implemented before the pandemic. In April 2020 the
laws were significantly tightened: fines for the dissemination of information deemed
to be fake news were increased from 1.5 to ten million roubles (approx. €115,800)
and in the worst case offenders could face three to five years in prison (see Chapter
2). In the first three months of the pandemic alone, human rights group Agora, which
systematically documents restrictions on freedom of expression on the internet,
recorded 200 cases of prosecution of citizens and organisations for allegedly
circulating false news about Covid-19 — many of them journalists and activists.
Overall, the number of interrogations, searches and court cases against journalists,
bloggers or users who had simply forwarded or commented on information rose
significantly compared to the previous year (see table p. 27). At the end of 2020, the
Ministry of the Interior announced that since the start of the pandemic it had opened
450 administrative and 37 criminal cases related to the dissemination of “fake news".
One of the first journalists to be prosecuted was Alexander Pichugin, editor-in-chief
of Reportyor-NN, an independent commentary and politics website based in Nizhny
Novgorod. Pichugin had pointed to the high risk of contagion at church services in

a satirical Telegram post. The prosecution requested a two-and-a-half-year prison
sentence. In the end the journalist was ordered to pay a fine of 300,000 roubles
(approx. €3,300) in November 2020.

Media regulator Roskomnadzor announced at the end of 2020 that it had blocked
more than 1,000 web pages disseminating allegedly fake news related to the
coronavirus pandemic in that year. Among the first media outlets forced to remove
reports from their websites were radio broadcaster Echo of Moscow and news
website Govorit Magadan at the end of March 2020. In mid-April, the anti-Kremlin
newspaper Novaya Gazeta was ordered to remove an article from its site about the
stigmatisation of people suffering from Covid-19 in the Chechen Republic in the

1
This man protested for
the release of Kremlin
critic Navalny at a
demonstration in Moscow
on 23 January 2021. The
state quelled the protests
with massive police
operations and violence.

© picture alliance / dpa / TASS /
Sergei Savostyanov


https://novayagazeta.ru/articles/2020/05/05/85228-skoraya-zhurnalistskaya-pomosch
https://www.severreal.org/a/30525110.html
https://www.sibreal.org/a/30428783.html
https://meduza.io/en/news/2020/06/15/russian-authorities-launch-nearly-200-prosecutions-for-fake-news-during-coronavirus-pandemic
https://agora.legal/fs/a_delo2doc/196_file__ENG_final.pdf
https://runet.report/static/core/doc/%D0%A1%D0%B2%D0%BE%D0%B1%D0%BE%D0%B4%D0%B0%20%D0%B8%D0%BD%D1%82%D0%B5%D1%80%D0%BD%D0%B5%D1%82%D0%B0%202020.%20%D0%92%D1%82%D0%BE%D1%80%D0%B0%D1%8F%20%D0%B2%D0%BE%D0%BB%D0%BD%D0%B0%20%D1%80%D0%B5%D0%BF%D1%80%D0%B5%D1%81%D1%81%D0%B8%D0%B9.pdf
https://profjur.org/precedent-sozdan-207-1/
https://cpj.org/2020/11/russian-journalist-aleksandr-pichugin-awaiting-verdict-sentencing-in-false-news-trial/
https://www.rferl.org/a/russian-journalist-faces-sentencing-over-satire-of-orthodox-church-s-covid-19-policies/30941886.html
https://tass.ru/obschestvo/10307327
https://www.themoscowtimes.com/2020/03/20/russian-news-outlets-ordered-to-take-down-fake-coronavirus-news-a69699
http://govoritmagadan.ru/proizvol-publikaciju-govorit-magadan-o-skonchavshemsya-v-magadanskoj-oblastnoj-bolnice-cheloveke-roskomnadzor-zablokiroval-po-trebovaniju-genprokuratury/
https://rsf.org/en/news/russia-censors-novaya-gazeta-chechen-leaders-behest
https://archive.is/8gOs3

1
On 3 February 2021, the
chief editor of Mediazona,
Sergei Smirnov (centre),
was sentenced to 25
days‘ detention in Moscow
after he shared a joke on
Twitter which was seen by
the authorities as a call for
unauthorised protests.

© picture alliance / dpa / TASS /
Tverskoy District Court

North Caucasus region. Chechen leader Ramzan Kadyrov® had previously blatantly
threatened Elena Milashina, the author of the text, with violence and death for her
reporting. When Russian human rights activists as well as the European Union called
on the Russian government to follow up on the threats and protect Milashina, Kremlin
spokesman Dmitry Peskov said he saw “nothing unusual” in Kadyrov's statements
and that the Kremlin was not responsible for protecting the journalist. In December
2020, Milashina received the Reporters Without Borders Press Freedom Award for
her courageous reporting.

Arrests and “preventive” visits ahead of pro-Navalny demonstrations

The rights of journalists were also massively restricted during the protests for
imprisoned Kremlin critic Alexei Navalny.® On 23 January 2021, more than 50
reporters were temporarily detained at demonstrations in several cities. On 31
January, the Journalists’ and Media Workers’ Union reported dozens of violations
of media workers’ rights. The security forces frequently resorted to violence in
these cases: in St. Petersburg, the correspondent of the radio station Echo of
Moscow, Arseni Vesnin, was beaten during his arrest. In Moscow, police officers hit
Elizaveta Kirpanova, a correspondent for the anti-Kremlin paper Novaya Gazeta,
on the head with a truncheon, and also smashed the lens of her colleague Viktoria
Odissonova’s camera. Nikita Stupin, a correspondent with independent news
channel Avtozak Live, said he was assaulted with a taser. The police’s attacks not
only targeted reporters of national media but also those working for smaller outlets
such as Sota.Vision or Rusnews and regional media such as Znak.com or Yakutia.
Info.

The police also harassed journalists with “preventive visits” to their homes. During
these visits law enforcement officers emphatically warned them against covering
the demonstrations, and in some cases searched the premises. Among those who
received such visits were RFE/RL journalist Svetlana Prokopyeva from Pskov,

8 Reporters Without Border considers Kadyrov to be one of the worst predators of press freedom worldwide.

¢ Inearly 2021, tens of thousands of people protested in more than 100 Russian cities for Navalny's release.
According to human rights group OVD-Info, some 11,000 people were arrested during the demonstrations on 23 and
31 January and on 2 February 2021. The group recorded more than 2,000 arrests at the pro-Navalny protests on 21
April; once again, numerous media workers were among those arrested. Criminal proceedings are currently pending
against more than 130 protesters.


https://zona.media/news/2020/04/20/letter
https://eeas.europa.eu/headquarters/headquarters-homepage/77865/russia-statement-spokesperson-threats-against-and-intimidation-journalists_en
https://meduza.io/en/feature/2020/04/16/nothing-unusual-here
https://www.rbc.ru/rbcfreenews/5ea011269a7947f22ed3a4f0
https://rsf.org/en/news/2020-rsf-press-freedom-awards-three-winners-selected-and-special-prize-honors-jimmy-lai-founder
https://rsf.org/en/news/totally-disproportionate-crackdown-reporters-during-pro-navalny-demonstrations
https://profjur.org/ot-jakutska-do-cherepovca/?fbclid=IwAR1IMRq9RsyUhHKoTZh6oBVxSuULjrkVXUI8McGkXLf8Bu83JKIEL4d2n88
https://rsf.org/en/news/press-freedom-massively-flouted-during-2nd-round-pro-navalny-protests
https://rsf.org/en/news/more-intimidation-journalists-ahead-second-round-pro-navalny-protests
https://rsf.org/en/news/threats-against-russian-media-eve-pro-navalny-demonstrations
https://rsf.org/en/portraits/predator
https://ovdinfo.org/navalny-protests
https://ovdinfo.org/news/2021/04/21/spiski-zaderzhannyh-v-svyazi-s-akciey-v-podderzhku-alekseya-navalnogo-21-aprelya
https://rsf.org/en/news/let-russian-journalists-cover-demonstrations-rsf-says-after-latest-pro-navalny-protests
https://palace.ovdinfo.org/

Tikhon Dzyadko (Dozhd), Alexander Plyushchev (Echo of Moscow), Nikita Girin
and Elena Solovyova (Novaya Gazeta), freelance journalists Anastasia Lotareva
and Sofia Russova, Nikita Sologub and Olga Romashova (Mediazona), as well
as Vitaly Polyakov from Krasnoyarsk TV. In Nizhny Novgorod, police called on

the relatives of journalist Margarita Murakhtaeva and said that she was under
investigation for taking part in a demonstration she had covered. Murakhtaeva

works for the regional news site Kozapress, which was founded by her mother Irina
Slavina in 2015. In October 2020, following a house search, Slavina, who was facing
numerous trials and hefty fines, died of self-immolation in protest against the Russian
state.

!

This artwork is a show of
solidarity with independent
news website Meduza.
The "M* on the wall
features in its logo.

The Ministry of Justice
declared Meduza a
"foreign agent" on 23
April 2021. Artist Evgeny
Zubkov says the message
of his artwork is: "You
can't hide the truth’

© Evgeny Zubkov / @frm46


https://cpj.org/2020/10/russian-journalist-irina-slavina-dies-of-self-immolation-after-harassment-by-authorities/
https://meduza.io/en/slides/nfts-for-meduza
https://twitter.com/Frm46/

1

On 9 June 2021, a
Moscow court extended
the house arrest of

four editors of student
magazine Doxa. Armen
Aramyan, Vladimir
Metelkin, Alla Gutnikova
and Natalya Tyshkevich
(from left) nonetheless
appear triumphant when
they emerge from the
courtroom.

© Elena Rostunova

The arrest of Sergei Smirnov on 30 January 2021 also triggered a public outcry.
Smirnoy, editor-in-chief of the independent website Mediazona, which reports on

the penal system, police brutality and judicial arbitrariness, was detained by officers
outside his house in Moscow as he was about to go for a walk with his young son.
He was charged with inciting unauthorised protests on Twitter after he retweeted a
joke (referencing his resemblance to the singer of a well-known rock band) that also
contained information about an upcoming pro-Navalny protest. More than 30 media
outlets expressed solidarity with Smirnov. He was released shortly after his arrest, but
a few days later he was sentenced to 25 days in detention, although in the end the
sentence was commuted to 15 days.

The public prosecutor’s office is also prosecuting four employees of the online
student magazine Doxa on charges of calling on people to demonstrate in January.
Armen Aramyan, Alla Gutnikova, Vladimir Metelkin and Natalya Tyshkevich
had condemned the security forces’ use of intimidation against protesting students
in a Youtube video and called for solidarity. Security forces searched the homes of
the four editors on 14 April 2021, and criminal proceedings were launched against
them for inciting minors to commit “acts that pose a danger to their lives”, for which
they face up to three years in prison. Since the police raids in April, the four editors
have lived under conditions similar to house arrest: they are not allowed to use the
internet, they are only permitted to leave their homes between eight and ten o'clock
in the morning, and they are banned from contacting anyone other than their lawyers
and close relatives without permission from the investigating authorities. On 9 June,
a court extended these measures until 14 September. At the end of May, a second
lawsuit was launched against Vladimir Metelkin for defamation.



https://meduza.io/feature/2021/01/30/zaderzhanie-glavnogo-redaktora-mediazony-sergeya-smirnova-eto-aktsiya-ustrasheniya
https://zona.media/chronicle/smirnov-arrest
https://www.youtube.com/watch?v=fxIM8qvRLO4
https://ovdinfo.org/story/delo-protiv-doxa
https://ovdinfo.org/express-news/2021/06/09/redaktoram-doxa-do-sentyabrya-prodlili-meru-presecheniya-0
https://ovdinfo.org/express-news/2021/05/28/protiv-redaktora-doxa-vladimira-metelkina-zaveli-vtoroe-ugolovnoe-delo

Persecution of internet users in Russia
Source: Agora / The Net Freedoms Project

2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020
Violence/threats 26 28 50 66 59 57 103
Criminal prosecution’ 132 202 298 411 384 200 289
involving prison sentences? o dataavaiable 18 32 48 45 38 31
Administrative pressure® 1.448 5.073 53.004 22523 4.402 3917 2.341
Civil lawsuits 60 49 170 39 58 79 91

' Searches, arrests, interrogation, charges, criminal trials, imprisonment or fines
2 Prison sentences or compulsory treatment at a psychiatric hospital (2016: three cases, 2017; 5)
3 Legal warning; ordered to alter or remove online content; fines

Note: Agora counts all cases in which authorities take action against users - i.e., those in which the freedom of
expression and information of the persons concerned is violated and those involving for example right-wing extremist
statements, hate speech or calls for violence.

Raids on investigative journalists

In the months leading up to the parliamentary elections the authorities have also
intensified their crackdown on investigative reporters. On 10 April, the domestic
intelligence service FSB conducted a 7-hour search of the apartment of Roman
Anin, an investigative journalist and founder of online media outlet istories (Vazhnie
Istorii), during which they confiscated computers, phones and USB sticks. Anin

was then repeatedly interrogated concerning his research on Putin confidant and
chairman of Russian state oil company Rosneft Igor Sechin and his luxurious lifestyle.
Rosneft had already filed at least nine lawsuits against members of the media who
criticised the company in their reporting. On 28 June, security forces searched the
homes of investigative journalist Roman Badanin, editor-in-chief of media

outlet Proekt, and his colleague Maria Sholobova. Mikhail Rubin,

the website’s deputy editor-in-chief, was temporarily detained.

Proekt, one of Russia’s best-known investigative sites, had

published the results of research into the wealth of Interior

Minister Vladimir Kolokoltsev's family on the same day.

Shortly afterwards, the site was targeted by cyberattacks

and rendered temporarily inaccessible.

—

Roman Anin, founder of
investigative news website
istories, was declared a
"foreign agent” by the
Ministry of Justice on 20
August 2021, along with
five of his colleagues.

© picture alliance /

Associated Press


https://rsf.org/en/news/campaign-intimidate-leading-russian-investigative-reporter
https://zona.media/chronicle/anin#40653
https://meduza.io/feature/2021/06/29/oni-skazali-a-my-posmotreli-vashe-rassledovanie-pro-kolokoltseva
https://www.proekt.media/guide/vladimir-kolokoltsev/
https://runet.report/static/core/doc/%D0%A1%D0%B2%D0%BE%D0%B1%D0%BE%D0%B4%D0%B0%20%D0%B8%D0%BD%D1%82%D0%B5%D1%80%D0%BD%D0%B5%D1%82%D0%B0%202020.%20%D0%92%D1%82%D0%BE%D1%80%D0%B0%D1%8F%20%D0%B2%D0%BE%D0%BB%D0%BD%D0%B0%20%D1%80%D0%B5%D0%BF%D1%80%D0%B5%D1%81%D1%81%D0%B8%D0%B9.pdf

CRITICAL MEDIA STRUGGLING TO SURVIVE

The government is using the “foreign agent” legislation in particular to crack down on
media that are critical of the Kremlin. In 2017, US broadcaster Radio Free Europe /
Radio Liberty (RFE/RL) was one of the first media to be added to the foreign
agents register, but it refused to label its content as stipulated. As a result, in spring
2021 RFE/RL was sentenced to pay fines totalling more than 117 million roubles
(approx. €1 million) in over 500 cases of infringement. The broadcaster did not pay
the fines, and on 14 May 2021 its Moscow-based bank accounts were frozen.

On 23 April 2021, the Ministry of Justice also designated news site Meduza, the
most popular independent online newspaper on the Russian-language internet, as a
“foreign agent’. The editorial team, which works from exile in neighbouring Latvia, was
forced to close its offices in Riga and Moscow. It lost numerous advertising contracts
as well as several members of staff, and has only been able to keep operating thanks
to crowdfunding. Meduza says it attracts more than 13 million unique visits per
month, almost three-quarters of which are from users in Russia. The site targets a
predominantly young audience with Instagram stories, news games and podcasts.

On 14 May 2021 the VTimes website, which is registered in the Netherlands, was
also labelled a foreign agent. Shortly afterwards, the editors announced that they
were halting operations because under the conditions that apply for foreign agents
the outlet could neither gain access to interview partners nor continue to finance
itself through advertising, and the risk of employees being prosecuted was too high.
The website had been launched only a year earlier by a group of journalists who had
left their jobs at the once respected business newspaper Vedomosti after it was sold
to new owners with close ties to the Kremlin. In June 2021, the Foundation for the
Protection of National Values founded by the pro-Kremlin oligarch Evgeny Prigozhin
called on the Russian authorities to add website Mediazona to the foreign agents
register. Launched by two activists of the punk rock band Pussy Riot, Mediazona has
been reporting on conditions in Russian prisons, random arrests and police brutality
since 2015 (see RSF report “Taking control?, Chapter 4).

Newsru.com, the most popular Russian-language news aggregator, announced

its closure at the end of May 2021. “We are discontinuing our work for economic
reasons, but ones caused by the political situation in our country,’ the editors said

in a statement. The outlet explained that since 2014 its reporting had increasingly
diverged from that desired by the state, leading to the cancellation of major
advertising deals, and that the situation had worsened in 2021 following the adoption
of various repressive laws. Quality journalism was no longer possible under these
circumstances, the Newsru.com editors said.

Independent TV channel Dozhd, which regularly airs anti-Kremlin views, has also
been affected by restrictions on its work. In mid-May it was excluded from the
“Kremlin press pool” — the circle of journalists who have access to the highest-
ranking politicians in the country and are directly informed by its leadership about
important decisions. Since then, journalists from Dozhd no longer attend the daily
press conferences held by Kremlin spokesman Dmitry Peskov. The latter justified
their exclusion citing Dozhd’s coverage of unauthorised demonstrations in support of
opposition politician Alexei Navalny.


https://rsf.org/en/news/russian-authorities-harassment-radio-svoboda-threatens-media-pluralism
https://pressroom.rferl.org/a/rferl-files-case-against-russia-at-european-court-of-human-rights/31261897.html
https://www.svoboda.org/a/31254988.html
https://rsf.org/en/news/listed-foreign-agent-russias-most-popular-independent-website-risks-disappearing
https://meduza.io/en/feature/2021/05/12/meduza-is-you
https://www.themoscowtimes.com/2021/06/03/why-were-closing-vtimes-one-of-russias-last-independent-news-outlets-a74090
https://rsf.org/en/news/rsf-alarmed-gradual-disappearance-independent-media-russia
https://rsf.org/en/news/rsf-deplores-vedomostis-loss-independence-under-new-owner
https://rsf.org/en/news/rsf-decries-interference-editorial-independence-leading-russian-business-daily
https://meduza.io/en/news/2021/06/15/prigozhin-linked-foundation-calls-for-mediazona-to-be-designated-as-a-foreign-agent
http://www.reporter-ohne-grenzen.de/russiareport
https://www.newsru.com/russia/31may2021/newsrucomoutoforder2.html
https://meduza.io/news/2021/06/13/dozhd-isklyuchili-iz-prezidentskogo-pula-putina-iz-za-togo-chto-kanal-osveschal-aktsii-v-podderzhku-navalnogo
https://tass.ru/obschestvo/11651761

PRESSURE ON [T SPEGIALISTS AND ENTREPRENEURS

ERXRe)


http://www.reporter-ohne-grenzen.de/russiareport
https://zona.media/news/2021/06/07/semenyaka
https://meduza.io/news/2021/06/07/iz-rossii-vyslali-predstavitelya-internet-registratora-ripe-ncc-v-vostochnoy-evrope-alekseya-semenyaku-ego-zapodozrili-v-rabote-na-spetssluzhby-ukrainy
https://www.kommersant.ru/doc/4039819
https://mbk-news.appspot.com/news/zakon-o-runete-rostelekom/
https://news.netcraft.com/archives/2019/12/10/december-2019-web-server-survey.html
https://www.zdnet.com/article/russian-police-raid-nginx-moscow-office/
https://www.bbc.com/russian/news-50813066
https://www.vedomosti.ru/technology/articles/2019/12/25/819682-sud
https://www.forbes.ru/tehnologii/390515-delo-otca-runeta-za-chto-presleduyut-byvshego-zamministra-svyazi-i-pri-chem-tut
https://meduza.io/en/feature/2019/12/31/soviet-internet-sovereignty

RFE/RL journalist Svetlana Prokopyeva from Pskov was fined 500,000 roubles (approx.
€6,160) on 6 July 2020. She had suggested in a radio commentary that a suicide bombing
outside the Federal Security Service (FSB) building in Arkhangelsk was linked to the
suppression of peaceful protests, for which she was charged with “justifying terrorism”.

The prosecution demanded a six-year prison sentence for the journalist, which prompted

a spontaneous protest by dozens of other journalists in her support. After the sentence
was announced, Prokopyeva solicited donations via social media to pay the fine and
received five times the amount needed within just a few hours. She paid the fine
and donated the rest to the Mass Medlia Defence Centre. In July 2021, Russia’s
Supreme Court upheld the sentence against Prokopyeva.

© Artem Avanesov

Saint Petersburg

Moscow

Nizhny Novgorod

Kazan

Rostov-on-Don
Saratov

Ufa Yekatarinburg

© Alexander Tolmachev Omsk

On 9 November 2020, journalist Alexander
Tolmachev died in a penal colony shortly
before he was due to be released after nine
years in prison. Tolmachev was one of Rostov-
on-Don'’s best-known journalists and was imprisoned
because of his coverage of corruption in the region.
According to his widow, the 65-year-old journalist was in
very poor health as a result of the harsh conditions in the
penal colony and the mistreatment to which he had been
subjected. She said she suspected that shortly before his
death he had contracted Covid but had not received any
medical care.

Novosibirsk


https://rsf.org/en/news/russian-radio-journalist-convicted-justifying-terrorism
https://rsf.org/en/news/russian-journalist-put-terrorist-list-over-radio-commentary
https://takiedela.ru/news/2021/02/26/prokopeva-perevela-dengi/
https://www.dw.com/ru/verkhovnyj-sud-rf-ostavil-v-sile-prigovor-zhurnalistke-prokopevoj/a-58175566
https://rsf.org/en/news/relentless-legal-persecution-two-journalists-rostov-don
https://rsf.org/sites/default/files/bilan_2020_en-tues_.pdf

© picture alliance / Sergei Bobylev / TASS / dpa

On 10 June 2021 the authorities opened a
court case against Yury Dud, Russia's most
popular Youtuber, on the grounds that two

of his video interviews contained online “drug.
propaganda’. The proceedings were initiated by the “Safe
Internet League’, which searches the web for “dangerous”
content on behalf of oligarch and staunch proponent of
the Russian Orthodox Church, Konstantin Malofeyev.

The arrest of the governor of Khabarovsk Krai and
opposition member Sergei Furgal in July 2020 triggered
months-long protests in the city of Khabarovsk in
southeast Russia. Several journalists who covered the
demonstrations were arrested. Tatyana Khlyestunova,
a correspondent for the regional newspaper Prosto
Gazeta, was arrested twice by security personnel at the
end of 2020. A court case against her for allegedly
“participating in an unauthorised event” was
dropped after the journalist went on hunger
strike for almost two weeks.

© Tatyana Khlyestunova

© Irina Slavina

On 2 October 2020, journalist
Irina Slavina set herself on fire in
Nizhny Novgorod and died shortly
afterwards as a result of the burns she
sustained. Security forces had searched
her flat the day before. As editor-in-chief of
the local news site KozaPress, Slavina had
advertised with the slogan “No censorship,
no orders from above”. The 47-year-old
had been prosecuted many times and
sentenced to several heavy fines (see the
Russia Report 2019, Chapter 4) because
of her work. Before her self-immolation,
Slavina posted a message on Facebook Vladivostok
saying ‘I ask you to blame the Russian
Federation for my death!

Khabarovsk



https://www.rbc.ru/society/10/06/2021/60c20a709a7947d4b8f545f5
https://www.rbc.ru/society/10/06/2021/60c20a709a7947d4b8f545f5
https://rsf.org/en/news/crackdown-journalists-intensifying-russias-far-east
https://ovdinfo.org/express-news/2020/12/14/sud-na-peresmotre-prekratil-delo-habarovskoy-zhurnalistki-tatyany
https://ovdinfo.org/express-news/2020/12/14/sud-na-peresmotre-prekratil-delo-habarovskoy-zhurnalistki-tatyany
https://www.bbc.com/news/world-europe-54392005
http://www.reporter-ohne-grenzen.de/russiareport

BEHIND BARS:
JOURNALISTS AND BLOGGERS IN PRISON



https://rsf.org/en/news/former-kommersant-journalist-arrested-treason-charge
https://ovdinfo.org/express-news/2021/06/30/zhurnalistu-ivanu-safronovu-v-ocherednoy-raz-prodlili-arest-iz-za-dela-o
https://meduza.io/feature/2021/07/07/uzhe-god-ivan-safronov-sidit-v-lefortovo-v-chem-ego-obvinyaet-fsb-do-sih-por-ne-izvestno
https://zona.media/article/2020/08/24/katelevsky-dorogov
https://rsf.org/en/news/two-russian-journalists-persecuted-investigating-police-corruption
https://ovdinfo.org/express-news/2020/08/26/advokat-posle-vizita-onk-davlenie-v-sizo-na-zhurnalista-rosderzhavy

Rashid Maisigov, a journalist for the news
site Fortanga, was arrested in the republic
of Ingushetia in southern Russia on 12 July
2019. Maisigov testified at his trial that
he has been tortured in jail. In September
2020 the journalist was sentenced to
three years in prison for drug possession,

but he says the drugs were planted

on him. The Russian human
rights organisation Memorial
considers the 33-year-old a

© Fortanga political prisoner.

Abdulmumin Gadzhiev was arrested in the North
Caucasian republic of Dagestan on 14 June 2019. He
mainly covered religious affairs for the independent
Daghestani newspaper Chernovik. The prosecution
initially charged him with “financing terrorism’, and in
March 2020 new charges of carrying out “extremist
activities” were brought against him. Gadzhiev now faces
more than 30 years in prison.

Blogger Alexander Valov from
Sochi in southern Russia was
arrested on 19 January 2018
and — after eleven months in © Chermovik

pre-trial detention — sentenced to six

years in prison and fined 700,000 roubles
(about €8,800). An appeals court upheld
his unusually harsh sentence in September
2019. Valov, 36, was known for reporting
critically on the local administration and the
construction of sports facilities for the 2014
Olympic Games.

On 10 March 2021 Russia’'s FSB security
service arrested Vladislav Yesypenko (right),
a freelance correspondent for Radio-Free Europe
. A Radlo Liberty’s regional news site krym.realii, in
© Fugenya Fenina £ baor2 Crimea (the Ukrainian %eninsula annexed by Russia in
2014). Yesypenko says he
was tortured and forced to make a confession
on Russian state television channel
Crimea24. He is accused of spying
for Ukraine. On 28 March 2019,
Remzi Bekirov, a Crimean Tatar
journalist, was arrested. Bekirov
had covered the persecution
of Tatars in Crimea for the
anti-government news site
graniru.org, which is banned
in Russia. He now faces life
imprisonment for allegedly
“organising the activities of a
terrorist organisation”.

© Oleksandra Surhan / Krym.realii © Krymskaya Solidarnost


https://rsf.org/en/news/russian-authorities-persecute-ingush-news-website
https://rsf.org/en/news/tried-drug-charge-ingush-reporter-testifies-he-was-tortured
https://rsf.org/en/news/ingush-journalist-gets-three-years-trumped-drug-charge
https://memohrc.org/en/node/12133
https://rsf.org/en/news/russia-testimony-extracted-under-torture-used-jail-dagestani-journalist
https://zona.media/news/2020/04/14/gadzhijev-again
https://rsf.org/en/news/sham-trial-ends-six-year-sentence-russian-blogger
https://rsf.org/en/news/russian-court-upholds-six-year-sentence-sochi-blogger
https://www.rferl.org/a/crimean-journalist-yesypenko-tortured-confession-russia-human-rights-rferl/31189682.html
https://rsf.org/en/news/crimean-journalist-confesses-spying-ukraine-russian-tv
https://rsf.org/en/news/ivan-golunov-freed-least-six-other-journalists-still-held-russia

1
Elena Milashina
received the RSF
Press Freedom Award
in December 2020
for her reporting from
Chechnya.

© Anna Artemeva /
Novaya Gazeta

VIOLENCE AGAINST JOURNALISTS

In 2020 the number of people who were assaulted or threatened
because of statements they made on the internet almost
doubled compared to previous years, according to human
rights group Agora. A large number of these cases invol-
ved independent journalists. In February 2020, Elena
Milashina, a reporter for Novaya Gazeta, was attacked
and beaten by around fifteen men and women in the
lobby of her hotel in Grozny, the capital of the Chechen
Republic in the North Caucasus region. Just two months
later, in April 2020, Ramzan Kadyrov, the Chechnyan
leader, blatantly threatened her with more violence after
she reported on his Covid policies and the situation of
homosexuals in the region. In neighbouring Dagestan,
journalist Svetlana Anokhina received a death threat over
the phone on 22 July. Anokhina is editor-in-chief of
Daptar.ru, an independent website which focuses on women's
issues and had published an article criticising the authorities’ inac-
tion after a 23-year-old woman was allegedly murdered by her husband.
The North Caucasus is one of the most dangerous areas in all Russia for media
workers. The murders of 17 of the 37 journalists killed in the country since Putin
took office in 2000 were linked to their reporting on this region. Hardly any of these
violent crimes have been solved to date.

On 30 June 2020, a police officer in St. Petersburg broke the arm of Mediazona
reporter David Frenkel while he was at a polling station researching irregularities
in that week's referendum on constitutional amendments. The authorities refused
to investigate the incident and instead fined Frenkel for ignoring police orders
and cautioned him for violating quarantine regulations. On 26 August, unidentified
persons slashed the tyres of Frenkel's car.

In the southeastern town of Khabarovsk, numerous journalists covering the months-
long protests triggered by the dismissal and arrest of the region’s opposition
governor Sergei Furgal were arrested, and several of them assaulted. On 15 October
2020, unidentified persons abducted and beat up Sergei Plotnikov, a reporter for
the Youtube channel Rusnews. On 6 November, Andrei Solomakhin, who runs the
Youtube video blog Angel ID, was beaten unconscious and injured with a taser in
police custody, and then sentenced to a total of 13 days in detention.

Natalya Zubkova, chief editor of the local online newspaper Novosti Kiselyovska in
the Siberian town of Kiselyovsk, was forced to flee her hometown in February 2021
after unidentified persons attacked her on the street and threatened to kill her. The
journalist has been harassed by local authorities for years because of her reporting.
In the Siberian city of Blagoveshchensk, three unidentified men beat up Andrei
Afanasyev on 9 June. Afanasyev works as a correspondent for Radio Free Europe/
Radio Liberty and other outlets and covers cases of corruption and shady deals
involving local powerholders.


https://runet.report/static/core/doc/%D0%A1%D0%B2%D0%BE%D0%B1%D0%BE%D0%B4%D0%B0%20%D0%B8%D0%BD%D1%82%D0%B5%D1%80%D0%BD%D0%B5%D1%82%D0%B0%202020.%20%D0%92%D1%82%D0%BE%D1%80%D0%B0%D1%8F%20%D0%B2%D0%BE%D0%BB%D0%BD%D0%B0%20%D1%80%D0%B5%D0%BF%D1%80%D0%B5%D1%81%D1%81%D0%B8%D0%B9.pdf
https://rsf.org/en/news/moscow-reporter-files-complaint-about-attack-chechnya-threats
https://rsf.org/en/news/russia-censors-novaya-gazeta-chechen-leaders-behest
https://www.independent.co.uk/news/world/europe/ussia-journalist-david-frenkel-attack-police-video-mediazona-election-a9594351.html
https://zona.media/news/2020/07/27/frnkl
https://cpj.org/2020/08/russian-journalist-david-frenkels-car-vandalized-following-june-attack-at-voting-station/
https://rsf.org/en/news/crackdown-journalists-intensifying-russias-far-east
https://cpj.org/2020/10/journalist-sergey-plotnikov-abducted-beaten-then-released-in-russias-far-east/
https://ovdinfo.org/express-news/2020/11/07/v-habarovske-na-vyhode-iz-suda-izbili-i-udarili-elektroshokerom-blogera
https://www.sibreal.org/a/30940142.html
https://rsf.org/en/news/journalist-forced-flee-siberian-hometown-after-years-harassment

TAKING AIM AT

INTERNATIONAL PLATFORMS

Foreign social networks have become an important source of news for
Russians. Popular bloggers and opposition journalists have audiences of
millions on Youtube. For years, the state has been trying to force platforms
to comply with Russian laws — without success. But in view of upcoming
parliamentary elections in autumn 2021 and widespread popular support for
poisoned and imprisoned opposition activist Alexei Navalny — much of which
was enlisted online - it is now clamping down on these platforms. In recent
months courts have imposed dozens of fines on social network operators for
not deleting posts that are deemed illegal under Russian law, as well as for
blocking content of Russian state-controlled media as “disinformation”. The
Duma has also passed a law requiring foreign technology companies with
more than 500,000 users daily to open offices in Russia. And the country’s
media regulator recently slowed down Twitter’s data traffic for two months in
what is seen as a clear warning to other platforms in the country.

Social networks are now the second most important source of domestic and
international political news after television for Russia’s population. According to

a survey by independent polling agency the Levada Centre in February 2021, 64
percent of respondents get most of their news from television, 42 percent from social

Where do you get most of your news about Russia and the world from?*
Source: Survey conducted by the Levada Centre in Jan/Feb 2021

64

42
40

0
Jun 2018 Mar 2014 Nov2015  Mar2016  July 2016 Mar 2018  Aug 2018  Mar 2013  Jan2020 Mar2020 Aug 2020  0Oct 2020  Jan 2021

Television M Online media M Social networks * Percentage of the population aged 18 and over



https://www.levada.ru/2021/02/23/sotsialnye-seti-v-rossii/
https://www.levada.ru/2021/02/23/sotsialnye-seti-v-rossii/




Social network use in Russia*
Source: Surveys by the Levada Centre from Jan/Feb 2021 and March 2019

Vkontakte I 43

(Mail.ru) 42
Youtube I 35
(Google) 30
Instagram I 31
(Facebook) 23
Odnoklassniki I 31
(Mail.ru) 33
) .|
Tiktok 9 14
L
Facebook g
M({AVV.T”C)I _— 7 Russian platforms: m 2021/ 2019
aln Foreign platforms: m 2021/ = 2019
) 3
Twitter 4 * Percentage of the population aged 18 and over

networks and 39 percent from online media. Social networks have thus overtaken
online media as a news source, with more than half of the country’s population (57
percent) using them on a daily basis.

Foreign platforms play a prominent role: the Russian Facebook counterpart
Vkontakte is still the most widely used social network in the country (43 percent),
but Youtube and Instagram are not far behind (at 35 percent and 31 percent,
respectively). The Chinese video-sharing platform Tiktok (14 percent) has
experienced a huge surge in popularity and is now used by seven times as many
people as it was as two years ago, overtaking US social network Facebook. However,
Facebook (9 percent) and Twitter (3 percent) have the most active users - ie, those
who publish the most content. Among the messenger services, which are now used
by nearly 70 percent of the Russian population, Facebook-owned Whatsapp still
leads by a wide margin (59 percent), according to a survey from March 2020.

< Platforms as information intermediaries

In expert discussions, RSF calls social networks such as Facebook, search
engines such as Google or microblogging services such as Twitter “information
intermediaries”. These services can no longer be assigned to the established
categories of a) traditional media and b) mere intermediaries of — usually technical
— information. Traditional media produce journalistic content and decide what
relevance to attach to a particular topic. Intermediaries such as telecommunications
operators or internet providers make the technical infrastructure available and
transmit signals without evaluating information. Social networks, search engines
and similar services are located between these two poles: they also provide
infrastructure of their own and generally do not produce content themselves, but
they do evaluate information according to relevance criteria using algorithms.



https://vc.ru/social/182436-socialnye-seti-v-rossii-cifry-i-trendy
https://www.levada.ru/2020/05/20/rossijskij-medialandshaft-2020-2/
https://www.levada.ru/2021/02/23/sotsialnye-seti-v-rossii/
https://www.levada.ru/2019/08/01/21088/

1
Video blogger Yury Dud
(right) posted a two-and-
a-half-hour-long interview
with Alexei Navalny and
his wife Yulia in October
2020.

© Screenshot 8/lynb

T

Business journalist
Elizaveta Osetinskaya
has had her own Youtube
channel since 2017.

© picture alliance / AA /
Sergey Mihailicenko

International online platforms are vital channels for journalists to reach out to their
audience. Former sports journalist Yury Dud’s channel has more than nine million
followers — a far larger audience than the national state television channels. Dud,
Russia’s best-known Youtuber, posts interviews with big names from show business,
but also with fierce critics of the Kremlin. Opposition activist Alexei Navalny's first
interview after being treated for poisoning at Berlin's Charité hospital in October
2020 was with Dud. The two-and-a-half-hour-long video had more than 30 million
views. Dud’s documentaries on issues that the state television channels ignore are
similarly popular: topics such as HIV in Russia, the Beslan school siege in the North
Caucasus, or the Gulag prison camps (each attracting more than 20 million views).

Other independent journalists also reach millions via Youtube:
the former television journalists Alexei Pivovarov and Leonid
Parfyonov'?; Elizaveta Osetinskaya, founder of business
news portal The Bell; Katerina Gordeyeva, documentary
filmmaker and producer of a video blog for news website
Meduza; and Irina Shikhman, whose video “The Virus of
Silence” about how the state banned doctors and care
staff from speaking out about conditions in Russian
hospitals during the coronavirus pandemic attracted 4.5
million views. International platforms are just as important
for opposition politicians as they are for anti-Kremlin
journalists and news websites: Alexei Navalny's Anti-
Corruption Foundation, for example, regularly publishes the
results of its investigative research on Youtube. Its film about
Putin’s palace on the Black Sea, posted in January 2021,
garnered 117 million views."" Navalny's Twitter account has

2.6 million followers and his Facebook page is followed by almost
570,000 people.

© Parfyonov was one of the best known presenters of state-controlled news channel NTV before he was fired in
2004. See RSF report “The Kremlin on every channel. How the Russian state controls television! [in German]

" By comparison, Putin’s New Year's address on 31 December 2020 was watched by about 26.5 million people on
state television. The Anti-Corruption Foundation was banned in Russia on 9 June 2021, but continues to reach several
million people via videos on Youtube.



https://www.youtube.com/channel/UC2D0dmLHKbIe9aACnlcTLPg
https://www.youtube.com/user/1tv
https://www.youtube.com/watch?v=vps43rXgaZc
https://www.youtube.com/channel/UC1eFXmJNkjITxPFWTy6RsWg
https://www.youtube.com/channel/UCbhMGG0ZievPtK8mzLH5jhQ
https://www.youtube.com/channel/UCbhMGG0ZievPtK8mzLH5jhQ
https://www.youtube.com/channel/UCo3S9OQDrM79i7yPmixnSsQ
https://www.youtube.com/channel/UCpJuziZAwEFnoeNGSaxQlCQ
https://www.youtube.com/channel/UCp2J7GRxQ36QLqW4ReLLt5g
https://www.youtube.com/watch?v=eJPeMeN5tpA
https://www.youtube.com/watch?v=eJPeMeN5tpA
https://www.youtube.com/watch?v=ipAnwilMncI
https://twitter.com/navalny
https://www.facebook.com/navalny/?ref=page_internal
https://www.reporter-ohne-grenzen.de/fileadmin/images/Kampagnen/Sotschi/ROG-Russland-Bericht-2013_web.pdf
https://www.rferl.org/a/russia-free-web-internet-control/31147980.html

Laws targeting international platforms

The Russian leadership established a tight legal framework for the activities of
international platforms several years ago. It passed laws that require these platforms
to store the personal data of Russian citizens exclusively on servers located in
Russia, to take down content deemed illegal by the media regulator, and that allow
the intelligence services to monitor encrypted communications. Hardly any of the
platforms complied with these regulations, and for a long time media regulator
Roskomnadzor confined itself to talks behind closed doors and verbal threats, and
then in 2018 started imposing the occasional, comparatively small fine (see RSF
report “Taking Control?", Chapter 7).

But in the summer of 2020, the lax approach changed fundamentally. New laws
targeting the activities of international platforms were introduced. The potential fines
for companies that fail to block content banned in Russia were massively increased
— in extreme cases to up to 20 percent of a company’s annual revenue. The state
justified the measures by saying that foreign networks such as Youtube, Twitter,
Instagram and Facebook did not filter out enough content. In addition, social network
companies were required to monitor all posts on their platforms and delete illegal
content themselves. Lawyers criticised the new regulations, calling them an effective
instrument for silencing troublesome voices.

Another new law allows media regulator Roskomnadzor to restrict access to

platforms that block Russian media content and thus deprive society of “relevant

information”. The explanatory statement attached to the bill for this legislation said

that platforms such as Twitter, Facebook and Youtube had blocked content of

state-owned Russian media such as international broadcaster RT and news agency

Ria Novosti on at least 20 occasions. A day before the bill was introduced in the

Duma, the media regulator complained to Google that Youtube was no longer listing

the channel of Vladimir Solovyov, one of the top journalists at state broadcaster

Russia-1, in its automated “trending” section. Another dispute arose in September 1

2020 over a film about the Beslan school siege which Russian state television Media regulator
produced in response to the successful documentary by blogger Yury Dud. Youtube gg\zﬁogég:gsz% STlv(;\\/tvtee? o
placed an age restriction on the film due to the violence in some of its scenes. several weeks in spring
Roskomnadzor, which otherwise makes a big issue about protecting minors, saw this 2021,

as an “"act of censorship”. © Roskomsvoboda / CC BY 4



https://www.vedomosti.ru/technology/articles/2020/02/13/822980-twitter
http://www.reporter-ohne-grenzen.de/russiareport
http://www.reporter-ohne-grenzen.de/russiareport
http://duma.gov.ru/news/50660/
https://mmdc.ru/services/common/mat-mitingi-i-ekstremizm-chto-budut-blokirovat-v-soczsetyah/
https://mmdc.ru/services/common/mat-mitingi-i-ekstremizm-chto-budut-blokirovat-v-soczsetyah/
https://sozd.duma.gov.ru/bill/1058572-7
https://rkn.gov.ru/news/rsoc/news73174.htm
https://meduza.io/feature/2020/09/04/na-rossii-1-vyshel-film-o-beslane-po-trebovaniyu-fsb-ego-pokazali-v-shkole-gde-proizoshel-terakt-a-sam-avtor-ne-skryvaet-chto-ego-rabota-otvet-yuriyu-dudyu
https://tass.ru/obschestvo/9396027

{

In her documentary "The
Virus of Silence*, video
blogger Irina Shikhman
reported on problems at
Russian hospitals and
government bans on
talking about them.

© Screenshot A norosoputb?

“Freedom for Navalny”: mass protests on social networks and on the streets

In January and February 2021, tens of thousands of people took to the streets in
more than 100 Russian cities to demonstrate for Alexei Navalny's release from
prison. The opposition activist, who was treated at Berlin's Charité hospital after
being poisoned with the nerve agent Novichok, had been arrested at the airport

on his return to Moscow on 17 January. The hashtag “Freedom for Navalny”
(#cBoboayHasanbHomy) immediately started trending on Tiktok, and videos calling
for people to rally in his support garnered more than 80 million views on the Chinese
platform. Information about the protests was also shared on a massive scale on the
Russian network Vkontakte. Media regulator Roskomnadzor warned Tiktok and
Vkontakte to take down calls for minors to commit unlawful acts (i.e, participate in
the protests). Shortly afterwards, it summoned representatives of Tiktok, Facebook,
Telegram and Vkontakte for talks and launched several administrative court
proceedings against the networks.

Since then, these platforms have been ordered to pay numerous fines for not
deleting banned content and for inciting minors to commit illegal acts. In the first
half of 2021 the fines amounted to between three and four million roubles (approx.
£€35,000 to €47000) each for the Russian networks Vkontakte and Odnoklassniki
and Chinese video-sharing platform Tiktok. For Western platforms, the fines were
substantially higher: Facebook was ordered to pay 43 million roubles in total (about
€496,000), Twitter 27.9 million roubles (€323,000) and Google 9.5 million roubles
(€110,000). And there was more to come: at the end of June 2021, the media
regulator initiated ten further administrative court proceedings against Google,
Telegram, Facebook and Twitter for not deleting content in accordance with state
requirements.



https://meduza.io/shapito/2021/01/21/v-tiktoke-novyy-trend-svobodunavalnomu-video-po-etomu-heshtegu-posmotreli-bolshe-80-millionov-raz
https://rkn.gov.ru/news/rsoc/news73294.htm
https://rkn.gov.ru/news/rsoc/news73298.htm
https://rkn.gov.ru/news/rsoc/news73364.htm
https://rkn.gov.ru/news/rsoc/news73328.htm
https://rkn.gov.ru/news/rsoc/news73328.htm
https://rg.ru/2021/06/28/socsetiam-i-messendzheram-groziat-novye-shtrafy-za-neudalenie-informacii.html

Fines imposed on social networks*
Source: Reporters Without Borders

4 March B 4 mil. £ 4s000€)

9 March [TONEcH B 1,5 mil. £ (17000 ¢)

2 April B 8.9 mil. £ (103000 €

6 April Bl 2,6 mil. £ (30000

12 May I 5 mil. P 680009

12May [N B 1,5 mil. £ (17000 €)

25 May [[TTTTHEEE B 6 mil. £ (69000 ¢€)

26 Wy I 26 mil. £ (010000
27 May I 19 mil. £ (220,000 €)
27 May B 1,5 mil. £ (17000 €)

27 vay [TTTTHEEEE B 3,5 mil. £ 41000¢€

10 June I 10 mil. £ (116000 €)

10 June I 17 mil. 2 (197000 €)

B Russian platforms B Foreign platforms
*in the first half of 2021, figures in millions of roubles, exchange rates on the day the fines were issued

Fines imposed on social networks*
Source: Reporters Without Borders

Facebook N 43 mil. £ (496,000 €)
Twitter I 27,9 mil. £ (323,000 €)
Telegram IS 15 mil. £ (174,000 €)
Google NN 9,5 mil. £ (110,000 €)
Tiktok I 4,1 mil. £ (47000 €)
Odnoklassniki s 4 mil. £ (46,000 €)
Vkontakte w3 mil. £ (35,000 €)

M Russian platforms M Foreign platforms
*in the first half of 2021, figures in millions of roubles, exchange rate on 30 June 2021

Test case Twitter: Media regulator threatens to block access

On 10 March 2021, media regulator Roskomnadzor went one step further and
announced it was slowing down the transfer of Twitter data with immediate effect
on all mobile devices and on half of desktop devices. It cited the platform’s failure
to comply with requests to delete content as the reason for this action. The month
before, in February 2021, Roskomnadzor had also complained about Twitter
deleting one hundred accounts with links to the Russian state or the “troll factory”
in St. Petersburg. After its traffic was slowed down, Twitter asked users to delete
the tweets that Roskomnadzor objected to and met with the authority for talks. The
authority lifted the restrictions in mid-May and expressed its satisfaction that the
platform was deleting more than 90 percent of the offending content.



https://rkn.gov.ru/news/rsoc/news73464.htm
https://rkn.gov.ru/news/rsoc/news73408.htm
https://blog.twitter.com/en_us/topics/company/2021/disclosing-networks-of-state-linked-information-operations-
https://en.wikipedia.org/wiki/Internet_Research_Agency
https://meduza.io/feature/2021/03/18/twitter-nachal-soobschat-rossiyskim-polzovatelyam-o-pretenziyah-roskomnadzora-i-trebovat-udalit-starye-tvity-s-nepolitkorrektnymi-shutkami
https://www.reuters.com/technology/russia-extends-moves-slow-down-twitters-traffic-until-may-15-watchdog-2021-04-05/
https://rkn.gov.ru/news/rsoc/news73632.htm

The slowing down of Twitter was the first case in which Russia’s Sovereign Internet
Law of November 2019 was applied (see RSF report “Taking Control?”, Chapters

2 and 6). The law obliges telecommunications and internet service providers to
install state-certified surveillance technology so that the authorities can inspect and
re-route data traffic independently using network technology known as deep packet
inspection (DPI). It is currently not clear how many providers have actually installed
this technology so far, or how well it works. When Roskomnadzor began slowing
down Twitter's traffic on 10 March, numerous government sites as well as those of
the authority itself went down at the same time. With around 700,000 active users
(as of November 2020), Twitter is the least used international platform in Russia,
which has led experts to conclude that the action against Twitter was primarily
intended as a warning to larger networks such as Google, Facebook and Tiktok.

2 Deep Packet Inspection (DPI) is a method of monitoring and filtering data
traffic in the internet. Before large amounts of data are transmitted to the web, they
are broken down into small units that can be transmitted more easily (packets), and
these packets are labelled with meta-information (such as sender, recipient, size of
packet). While conventional packet filters read only the meta-information included in
the header of a data packet, applying DPI to non-encrypted communications allows
the content of the data packets to be monitored in real time — something like the
postal service checking not only the address and return address on a letter before
delivery, but also its content.

Fines and lawsuits against Google over Youtube videos

The authorities have also become increasingly confrontational vis-a-vis Google, which
runs video-sharing platform Youtube. On 19 April, Russia’s Federal Antimonopoly
Service initiated proceedings against the company, claiming that Google was blocking
users’ content and accounts without warning and without justification, acting in an
“opaque, non-objective and unpredictable manner” and thus harming the interests

of the public. Media regulator Roskomnadzor had already complained several times
in the past that Youtube had either blocked content from state-controlled media or
media with close ties to the state in Russia or not given it the prominence it deserved.
In 2021, it complained that this had happened repeatedly with video reports on the
coronavirus pandemic by the Russian state-controlled international broadcasters

RT and Sputnik France and by State Duma Deputy Leonid Slutsky, which Youtube
blocked as “disinformation”.

Another highly publicised case involves the Russian Orthodox TV channel Tsargrad,
owned by the conservative oligarch Konstantin Malofeyev. Youtube blocked the
channel in July 2020 citing US sanctions that have been in place against Malofeyev
since 2014 over his support for Ukrainian separatists. In April 2021, a Moscow court
ordered Youtube to unblock the channel and stipulated that if the platform failed to
comply, it would have to pay a fine of 100,000 roubles (€1,093) daily to Tsargrad TV
starting on 20 May, with that sum doubling on a weekly basis. Google appealed the
sentence, which it argued was disproportionate.


http://www.reporter-ohne-grenzen.de/russiareport
https://roskomsvoboda.org/post/rkn-zamedlil-twi/
https://vc.ru/social/182436-socialnye-seti-v-rossii-cifry-i-trendy
https://civitas.ru/pochemu-zamedlenie-twitter-ne-ubet-runet/
https://fas.gov.ru/news/31258
https://www.rbc.ru/rbcfreenews/609a5a4c9a7947224e605865
https://www.rbc.ru/rbcfreenews/60a918b29a7947e86a0b6bcf
https://www.interfax.ru/russia/772259
https://meduza.io/en/news/2020/07/28/citing-u-s-sanctions-against-russian-oligarch-youtube-permanently-blocks-right-wing-christian-orthodox-news-network
https://www.forbes.ru/tehnologii/428719-shtraf-na-94-trln-rubley-chem-grozit-google-isk-cargrad-tv
https://www.reuters.com/technology/google-appeals-court-order-unblock-youtube-account-sanctioned-businessman-2021-05-20/

A few days later, on 24 May 2021, Google countersued the Russian media ! L
An employee at Google's

regulator — a first for the company in Russia since until then it had only been in Moscow offices

court there either as an accused party or in appeals against Roskomnadzor. The © picture alliance / dpa / TASS /
lawsuit concerns videos which the media regulator says are calls for unauthorised Stanislav Krasilnikov
pro-Navalny demonstrations, but which Google does not block. Google was ordered

to pay fines totalling 9.5 million roubles in May for failing to delete banned content.

In mid-June, the media regulator complained that more than 5,000 illegal posts were

still circulating on Youtube and that Google was not filtering out around 30 percent

of the material banned by Roskomnadzor from its search results lists.

State wants access to personal data

In addition to the legal disputes over content either not being blocked when it should
have been or being unfairly blocked, the authorities reactivated another source of
conflict with the operators of international platforms in spring 2021: the storage of
personal data of Russian users on servers located in Russia. These companies have
been legally obliged to do this since 2015 - but so far none of them has complied."
Recent reminders from the media regulator and an ultimatum to comply by 1 July
2021 had no effect. The deadline passed unheeded, and new fine proceedings were
launched against Google, Twitter and Facebook. Roskomnadzor had demanded

that Google shut down the “Smart Voting” website run by Alexei Navalny's team on
23 June — also citing the protection of personal data. The activists had moved the
website to Google servers located in the US to protect it from censorship.'® The
Russian state leadership is now counting on a law signed by President Putin on

1 July 2021 to effectively force international platforms to comply with Russian laws:
it requires foreign technology companies with at least 500,000 users per day in
Russia to open a branch office in the country by 1 January 2022.

2. The US business and employment network Linkedin was blocked for not doing this in 2016. (see RSF report
“Taking Control?", Chapters 6 and 7)

3 The “Smart Voting” strategy is to consolidate as many votes as possible for the most promising opposition
candidate. It was propagated by Navalny's supporters in regional elections in 2019 and 2020 and caused losses for
the ruling party United Russia.


https://www.competitionpolicyinternational.com/google-files-first-suit-against-russian-regulator/
https://www.competitionpolicyinternational.com/google-files-first-suit-against-russian-regulator/
https://www.kommersant.ru/doc/4827723
https://www.kommersant.ru/doc/4879623?utm_source=yxnews&utm_medium=desktop&nw=1625061913000
https://www.kommersant.ru/doc/4880601
https://echo.msk.ru/news/2859470-echo.html
https://t.me/leonid_volkov/2618
http://www.reporter-ohne-grenzen.de/russiareport
http://www.reporter-ohne-grenzen.de/russiareport
https://en.wikipedia.org/wiki/Smart_Voting

THE BATTLE AGAINST ENCRYPTED COMMUNICATIONS

The Russian authorities — and in particular the domestic intelligence service FSB and
the law enforcement agencies — want to be able to monitor citizens’ communications
as they deem necessary. Several laws oblige providers of email and messenger
services to help the authorities decipher encrypted messages. But foreign providers
in particular do not implement this, so the state is reacting with bans.

At the beginning of 2020, the authorities blocked access to several foreign email
services that enable end-to-end encrypted communication. The first to be affected
were the Dutch service Startmail and the Swiss company Protonmail. The Russian
authorities justified the measure saying that fake bomb threats had been sent via
these services. The German encrypted email service Tutanota was also blocked in
mid-February 2020. The Russian media regulator also moved to block the Berlin-
based provider Mailbox.org, but then withdrew the application after Mailbox.org
agreed to register as an “organiser of dissemination of information” while at the same
time stressing that — contrary to the requirements — it would not store its users’ data
in Russia. The blocked email services can still be accessed in Russia, for instance via
the TOR network. In the first half of 2021, around 320,000 people in Russia per day
made use of this option — more than in any other country in the world except the US.

An attempt by the Russian government to block messenger service Telegram ended
in defeat. Developed by Russian entrepreneur Pavel Durov, Telegram was one of

the first messenger services to offer end-to-end encryption and quickly became
popular in Russia. It was banned in the country in April 2018 because Durov refuses
on principle to cooperate with the authorities and give them access to users’ data.
However, the authorities were unable to implement the ban at the technical level

and instead ended up accidentally shutting down thousands of other sites (see

RSF report “Taking Control?", Chapter 6). Ironically, not only citizens but also official
bodies such as the Ministry of Foreign Affairs and the national coronavirus task force
continued to use the service. On 18 June 2020, the media regulator lifted the ban.

In mid-2021, Roskomnadzor once again took aim at Virtual Private Networks, which
can be used to circumvent internet censorship. Since 2017 a law has been in force
that forbids VPNs and anonymisation services from providing access to blocked sites
— which fundamentally contradicts the very nature of these services. In 2019, the
media regulator ordered the ten most widely used VPN providers to register with the
state. Only the Russian company Kaspersky Lab agreed; all others refused to comply,
and some withdrew from Russia entirely (see. RSF report “Taking Control?", Chapter
6). On 17 June 2021, Roskomnadzor banned the use of VPN services VyprVPN

and Opera VPN unless companies had previously applied for an exemption to use
them. The Norway-based Opera browser has since suspended its support for its VPN
services in Russia.



https://www.startmail.com/en/blocked-in-russia-updated/
https://protonmail.com/blog/russia-block-2020/
https://roskomsvoboda.org/54762/
https://tutanota.com/blog/posts/tutanota-blocked-russia/
https://mailbox.org/en/post/russian-regulators-at-roskomnadzor-bring-case-to-court-calling-for-mailbox-org-ban-in-russia
https://mailbox.org/en/post/roskomnadzor-withdraws-petition-to-block-access-to-mailbox-org-in-russia
https://metrics.torproject.org/userstats-relay-table.html?start=2021-01-01&end=2021-06-30
http://www.reporter-ohne-grenzen.de/russiareport
https://www.reuters.com/article/us-russia-telegram-ban/russia-lifts-ban-on-telegram-messaging-app-after-failing-to-block-it-idUSKBN23P2FT
https://www.reuters.com/article/us-russia-telegram-ban/russia-lifts-ban-on-telegram-messaging-app-after-failing-to-block-it-idUSKBN23P2FT
https://rkn.gov.ru/news/rsoc/news73050.htm
http://www.reporter-ohne-grenzen.de/russiareport
https://rkn.gov.ru/news/rsoc/news73700.htm
https://thehackernews.com/2021/06/russia-bans-vyprvpn-opera-vpn-services.html
https://tass.com/economy/1304235

2 Virtual Private Networks (VPN) further encrypt internet traffic by building a
kind of tunnel around the actual internet connection. This tunnel functions as a kind
of privacy screen: data can be neither monitored nor stored by any party outside
the VPN connection, and there is no way to influence which websites are visited
by a VPN user. Thus, users in Russia can connect via VPN and access even those
websites that have been blocked by the state’s media regulator.

< In end-to-end encryption, data are encrypted before they are dispatched from
the sender and decrypted after arrival on the recipient’s device. Thus, only the two
parties communicating with each other have access to the transmitted content —

it is inaccessible even for the providers of the transmission services. In transport
encryption, by contrast, data are encrypted only for transfer between a device and
the provider, so they are available in non-encrypted form at the start and end of
the communication as well as at the nodes of data transmission. So if two people
communicate with each other via Facebook, for instance, the communication channel
between the two and Facebook is encrypted for transport, but Facebook itself can
read the content. In this case, end-to-end encryption is used only when the users
start a “secret chat” in Facebook Messenger.

i

After a prolonged dispute
with messenger service
Telegram and its founder
Pavel Durov, the Russian
state finally conceded
defeat. The authorities had
tried to block the service
for two years, but in June
2020 they lifted the ban.
© RSF



1
So far Rutube mainly

Bl RUTUBE - A RUSSIAN ALTERNATIVE?

entertainment content.
© Screenshot My3-TB

—

As the new CEO of
Gazprom-Media,
Alexander Zharov, who
was head of media
regulator Roskomnadzor
for eight years, wants
to develop Russian
alternatives to Youtube
and Tiktok.

© picture alliance / dpa /
Sputnik / Evgeny Biyatov


https://novayagazeta.ru/articles/2020/12/30/88577-gazprom-prokachaet-runet
https://tass.ru/ekonomika/10251265
https://www.cnews.ru/news/top/2021-04-02_byvshij_glava_roskomnadzora
https://www.cnews.ru/news/top/2021-04-02_byvshij_glava_roskomnadzora
https://www.iguides.ru/main/other/rutube_prevratilsya_v_polnyy_klon_youtube/
https://zona.media/news/2021/04/08/rutube

INTERNATIONAL REGULATION OF PLATFORMS:

BETWEEN MARKET POWER AND STATE CRACKDOWNS

Across the globe, the role of social networks as a news source and key medium

for the formation of individual and public opinion is growing. Social networks offer
bloggers and human rights activists the freedom that is denied to them elsewhere

by authoritarian states. In addition to journalists, activists and bloggers, influencers,
organised groups and trolls also use these platforms to compete for attention and
social influence. Although there is now a greater awareness of the consequences

of the accelerated spread of hate and disinformation via these networks, regulatory
mechanisms are not keeping up. From a human rights perspective, many current
legislative proposals fall far short of the goal of protecting freedom of expression and
personal data while at the same time enforcing the law.

Reporters Without Borders not only helps individual journalists to protect themselves
against digital threats but also campaigns at the political level. In 2018, under

the aegis of RSF, several Nobel laureates, prominent human rights activists and
journalists jointly formulated guidelines to protect the digital space as a common
good and drafted the International Declaration on Information and Democracy.
The Declaration guides the work of an international state-led initiative and of the
Forum on Information and Democracy, which regularly invites experts to make
recommendations on key issues related to media freedom in the digital age.
Published in November 2020, the report ‘How to end infodemics” explains how
transparency, clever platform design and enhanced visibility of trustworthy media
based on independently developed standards can counter disinformation in a way
that protects human rights rather than promoting the arbitrary power of the private
sector or state censorship.

Numerous states are using the fight against disinformation to justify repressive
internet laws that equate independent journalism with the dissemination of false
information or propaganda against the state. This makes RSF's call for democratic
alternative solutions all the more urgent. Disinformation can severely damage
societies, however, in most cases its dissemination is protected by freedom of
expression, and it should therefore be countered using journalistic methods rather
than deleted or censored by the state. By contrast, hate speech and other illegal
posts must be subject to prosecution, although platforms should comply with
requests to hand over user data only if they conform to the rule of law.

The major online platforms must assume their social responsibility. They should

be obliged to have the impact of their systems on fundamental and human rights
independently evaluated and to revise their algorithms and platform design in
accordance with the findings. A European reform of the regulations for digital
markets and services is currently being negotiated and could serve to set democratic
standards.



https://rsf.org/en/global-communication-and-information-space-common-good-humankind
https://informationdemocracy.org/
https://rsf.org/en/news/forum-information-and-democracy-250-recommendations-how-stop-infodemics
https://informationdemocracy.org/wp-content/uploads/2020/11/ForumID_Report-on-infodemics_101120.pdf
https://rsf.org/en/news/launched-may-18-jti-online-platform-represents-new-dawn-media-integrity-transparency-and
https://www.amnesty.org/en/latest/research/2020/12/vietnam-let-us-breathe/
https://www.peoplesdeclaration.net/

© picture alliance / dpa / Federico Gambarini



DIGITAL SECURITY TRAINING

AND SCHOLARSHIPS

Reporters Without Borders (RSF) provides targeted assistance and training
to counter digital threats and cyberattacks and helps persecuted journalists
and citizen journalists in emergency situations. We campaign at the national
and international level for stronger supervision of intelligence services, better
protection of journalists’ sources and against the export of surveillance
technologies.

In 2019, RSF launched a Digital Helpdesk that offers free online training and
guidance on various digital security issues. In a customised threat analysis, journalists
identify the key steps for improving their online security and learn about password
security, encryption and anonymisation, as well as disinformation and hate speech. In
2021, RSF began setting up a forensic laboratory in Berlin where the smartphones
and computers of journalists who are being threatened or persecuted because of
their reporting can be examined for traces of digital surveillance and malware can be
removed.

Online anonymity is essential in many areas of journalistic work — for example when
journalists are contacted by their sources, or when they have to work covertly under
a repressive regime. To help provide them with this anonymity, RSF has hosted

two servers on the Tor network for many years. With this anonymity network,

people all over the world can use the internet anonymously for free. In addition,
Onion technology (the “darknet”) is particularly effective for operating anonymous
mailboxes. We oppose the use of the Tor network for criminal activities but campaign
for journalists to be able to work anonymously online in order to protect their sources
and freedom of opinion. As part of the Collateral Freedom campaign, RSF also
“mirrors” or duplicates the websites of media that are blocked in repressive states

— for example grani.ru, one of the first online media to be blocked by the Russian
media regulator Roskomnadzor, and the Belarus-based websites Masheka.by,
Vkurier.by, Tribuna and Charter 97.

Journalists who are in danger can contact our Assistance Desks in Paris and
Berlin for help. We replace destroyed equipment, cover legal fees, and also ensure
access to medical care and counselling following attacks. If a journalist is banned
from working or dismissed from their job, we provide interim financial assistance and
help the families of those affected. RSF assists persecuted journalists in their own
countries first, and tries to ensure that they can continue or resume their journalistic
activities there. If it becomes very dangerous for a journalist to remain in their own
country, we make every effort to find a safe host country for them. In certain critical
cases we provide temporary relocation assistance (generally for a maximum of
three months) to help journalists flee specific dangerous situations or support them
in relaunching their career in Germany. We help them to overcome official hurdles,
support them during prolonged asylum procedures and put them in contact with new
colleagues.



https://helpdesk.rsf.org/
https://rsf.org/en/collateral-freedom
https://rsf.org/en/presentation-0

1l

Fellows of the Reporters
Without Borders Berlin
Scholarship Programme at
a workshop

© RSF

BERLIN SCHOLARSHIP PROGRAMME

In our Berlin Scholarship Programme, which aims to strengthen the position of

journalists in the digital space, we invite journalists to spend four months in Berlin
learning about digital security. In the first phase of the programme participants
develop their own “threat profile” and then learn how to protect themselves from
digital threats such as surveillance or cyberattacks. In the second phase, they develop
their own project through which they can pass on their newly acquired knowledge
and skills in their home countries. In this way, journalists outside the scholarship
programme can also benefit and learn how to protect themselves against digital
threats.

THE REST AND REFUGE SCHOLARSHIP

RSF runs the Rest and Refuge Scholarship programme together with the taz Panter
Foundation, a non-profit organisation linked to the German daily die tageszeitung
(taz). Every year, we invite four journalists from war or crisis zones to come to Berlin
so they can feel safe and enjoy a respite for three months. We reimburse their travel
expenses and provide them with a flat and a stipend of 1,000 euros per month.
Participants can withdraw and work on their own projects or take advantage of
various opportunities for training and professional networking.

THE RESEARCH SCHOLARSHIP

In our Research Scholarship programme, we invite journalists from war and crisis
zones to come to Berlin for six months. We reimburse their travel expenses and
provide them with a flat and a stipend of 1,000 euros per month. The scholarship
gives participants the time and opportunity to take on a new journalistic challenge:
during their time in Berlin they develop and work on a research project of their own
choosing and then publish it and present it at a public event.



https://www.reporter-ohne-grenzen.de/en/scholarships/berlin-scholarship-program
https://www.reporter-ohne-grenzen.de/en/scholarships/the-rest-and-refuge-scholarship
https://www.reporter-ohne-grenzen.de/en/scholarships/research-scholarship

© Markus Spiske / Unsplash



RECOMMENDATIONS

Reporters Without Borders (RSF) calls on the government and
parliament of Russia to take the following steps:

Revoke the classification of media professionals and media outlets
as “foreign agents’ or undesirable organisations, drop the associated
requirements and stop hindering their work.

Immediately release all journalists and bloggers who are imprisoned in
connection with their online journalistic activities.

Repeal all laws that restrict or penalise the exercise of the human right to
press freedom and freedom of expression in the digital space; implement
Russia’s obligations under the European Convention on Human Rights and the
Russian constitution, in particular Article 29 (freedom of expression), Article
23 (right to privacy, secrecy of postal communication and telecommunications)
and Article 24 (protection of personal data).

Unblock illegally blocked websites and stop blocking websites without
a court order and without giving those affected the possibility to appeal the
decision before an independent and impartial court of law.

Refrain from requiring providers of messaging or email services to build
backdoors into programmes to facilitate the surveillance of encrypted
communications.

Permit unrestricted use of VPNs and anonymizers.

Stop the attempts to disconnect Russia from the global internet and to promote
the fragmentation of the internet infrastructure.



Reporters Without Borders (RSF) recommends that companies
such as Facebook, Twitter and Google take the following steps:

+  Fulfil their responsibility as information intermediaries by
ensuring that users in Russia can exercise their right to freedom of
expression and their right to privacy (in accordance with Articles
19 and 17 of the ICCPR); ensure adequate protection of their
data.

*  Conduct human rights due diligence and commit to resisting
any demands by the Russian authorities to censor the internet
or to monitor content in a manner that infringes on human rights;
this applies in particular to demands that certain content no longer
be displayed or disseminated, unless this has been ordered by an
independent court of law or the content violates international human
rights standards.

¢ Not store user data on servers in Russia, and make such data
available to the authorities only in cases justified according to the
rule of law.

* Be transparent about how data is collected and used.

Reporters Without Borders (RSF) calls on the international
community to take the following steps:

e Step up the pressure on the Russian government by
adopting measures that increase the cost of its non-compliance with
international human rights standards.

* At the next session of the United Nations Human Rights Council,
a resolution should be adopted that calls on the Office of the UN
High Commissioner for Human Rights to compile a report on
the situation of human rights in Russia, including press freedom
and internet censorship.

* The UN Special Rapporteur on the promotion and protection of
freedom of opinion and expression should submit a report on
online censorship in Russia to the Human Rights Council.

* The European Union and its member states should impose
sanctions as appropriate on individuals or companies that play a
prominent role in censoring the internet in Russia.



I “ REPORTERS
WITHOUT BORDERS

A FUNDAMENTAL HUMAN RIGHT

Freedom of information is fundamental

in any democracy, but nearly half of the
world’s population has no access to freely
reported news and information. Freedom
of expression and information is the first
and most important of freedoms. Reporters
Without Borders (RSF) documents
violations of press freedom and freedom
of information worldwide and alerts the
public when journalists or the people they
work with are in danger. We campaign

for improved security and protection for
media representatives. Online and offline
we combat censorship, the use and export
of surveillance technology, and restrictive
media laws.

AN INTERNATIONAL NGO

RSF's international network of 130
correspondents facilitates the rapid
exchange of information and swift
intervention where required. The
Assistance Desks of Reporters Without
Borders in Paris and Berlin provide legal,
financial and other forms of support to
journalists and media outlets in distress.
We focus on helping journalists in their
own country. However, if it becomes too
dangerous for a journalist to remain in their
home country, we make every effort to find
them a safe host country.

RSF's foreign sections and offices in

cities like Brussels, Washington, Berlin,
Tunis, Rio de Janeiro, and Stockholm

give us the ability to mobilise support,
challenge governments and wield influence
both on the ground and in the ministries
where media and internet standards and
legislation are drafted.

30 YEARS DEFENDING FREEDOM
OF INFORMATION

Founded by four journalists in the southern
French city Montpellier in 1985, RSF is
now one of the world’s leading NGOs in
the defense and promotion of freedom of
information. The German section of RSF

is based in Berlin and has been active
since 1994. RSF has distinguished itself
in China, by its protests during the 2008
Beijing Olympics; in Africa, by creating

the only independent radio station
broadcasting to Eritreans in 2009; in Haiti,
by creating a media support center after
the January 2010 earthquake; and in Syria,
by providing training to journalists and
bloggers

REPORTS AND PRESS RELEASES
IN MANY LANGUAGES

Every day, RSF issues press releases and
reports in French, English, Spanish, Arabic,
and Farsi (and often in other languages
such as Chinese, Portuguese and Russian)
about the state of freedom of information
throughout the world and how it is being
violated. Its statements in the international
media increase public awareness and
influence leaders as regards both individual
cases and general issues.

The international organisation Reporters
Without Borders (RSF) has consultative
status with

B the UN Human Rights Council,
B UNESCO,
B the Council of Europe.







LEGAL INFO

REPORTERS WITHOUT BORDERS (RSF) documents violations of press freedom and
freedom of information worldwide and alerts the public when journalists or the people
they work with are in danger. We campaign for improved security and protection for
media representatives. Online and offline we combat censorship, the use and export of
surveillance technology, and restrictive media laws.

EXECUTIVE DIRECTOR RSF GERMANY: Christian Mihr
PROJECT MANAGEMENT: Sylvie Ahrens-Urbanek | AUTHOR: Ulrike Gruska
RESEARCH: Ulrike Gruska
LAYOUT: Anna-Maria Roch | SUPPORT: Nico Jiirg
Cover photo © Getty Images / Michael Bocchieri

Postfach 304108, 10756 Berlin
Tel.: +49-30 60989533-0
kontakt@reporter-ohne-grenzen.de

www.reporter-ohne-grenzen.de

International Secretariat
CS 90247, 75083 Paris Cedex 02

www.rsf.org

R? REPORTERS
WITHOUT BORDERS


mailto:kontakt@reporter-ohne-grenzen.de
http://www.reporter-ohne-grenzen.de

